پیش بینی افت ۲۵ درصدی بازارهای سهام در سال جدید و رشد اقتصاد دنیا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مرکز تحقیقات اقتصادی و تجاری انگلیس اعلام کرد: سال جدید میلادی با رکود اقتصادی ناشی از بحران زنجیره‌های عرضه و همه‌گیری سریع کرونای اومیکرون آغاز شده اما انتظار می‌رود اقتصاد دنیا حدود 4 درصد رشد داشته باشد.

بر اساس این گزارش، رشد اقتصاد جهان در سال گذشته میلادی حدود 5.1 درصد پیش بینی شده‌ بود.

داگلاس مک ویلیامز مدیر عامل و نایب رییس این مرکز تحقیقاتی در این خصوص گفت : رشد اقتصاد انگلیس ، سال گذشته 6.7 درصد پیش‌بینی‌شده بود اما به‌ دلیل عملکرد ضعیف اقتصاد در ماه دسامبر (آذر) تا 6.6 درصد کاهش یافت.

وی افزود: پیش بینی می شود انگلیس سال جدید میلادی را با روند آهسته رشد اقتصاد آغاز کند اما انتظار می رود با حل شدن مسائل مربوط به عرضه و افزایش پس‌انداز مردم به‌ علت در خانه‌ ماندن طی بحران کرونا، تولید ناخالص داخلی در 2022 حداقل 4 درصد رشد کند

بزرگ‌ترین مسئله‌ای که سیاست‌گذاران سراسر دنیا مخصوصاً آمریکا و انگلیس با آن مواجه هستند تورم است. بانک مرکزی انگلیس به‌ طور غیرمنتظره‌ای نرخ بهره را در دسامبر بالا برده‌ آن‌ هم در شرایطی که تورم به بالاترین رقم طی 10 سال گذشته یعنی 5.1 درصد رسیده‌ است . انتظار می‌رود با ادامه افزایش نرخ بهره و بالا رفتن قیمت انرژی، تورم در فصل بهار به 6 درصد برسد.

احتمالاً تورم در سال جدید میلادی در انگلیس و آمریکا به بیش‌ از 6 و 7 درصد برسد. انتظار می‌رود بازارهای سهام سراسر دنیا در سال جاری میلادی بین 10 تا 25 درصد سقوط کنند و این شرایط در سال 2023 هم ادامه داشته باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام