فهرست نهایی خانه‌های خالی جمعه به سازمان مالیاتی اعلام می‌شود

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پروانه اصلانی درباره آخرین وضعیت شناسایی خانه های خالی اعلام کرد: یک میلیون و 170 هزار خانه خالی شناسایی شده و فهرست نهایی جمعه هفته جاری تحویل سازمان امور مالیاتی می‌شود.

سازمان امور مالیاتی بنا به دلایلی نمی‌تواند از این اطلاعات استفاده کند . از جمله اینکه کد پستی های اعلام شده عمدتا نادرست بوده و از طریق پایگاه اطلاعات توسط سازمان امور مالیاتی اخذ شده است.

هرگونه اطلاعاتی که این سازمان از وزارت راه برای اجرای این قانون انتظار دارد به دلیل عدم ثبت در پایگاه اطلاعات در اختیار نیست. از تعداد واحدهای خالی شناسایی شده فقط 8 هزار مورد بر اساس خوداظهاری اعلام شده است.

دو بار برای مالکان واحد‌های خالی پیامک ارسال و در کارتابل سامانه املاک ، اطلاعات درج شده است . لذا در مدت زمان تعیین شده باید نسبت به خالی نبودن واحدها اقدام کنند تا مشمول مالیات نشوند.

بر اساس ماده 54 قانون مالیات‌های مستقیم ، وظیفه تهیه دستورالعمل شیوه خوداظهاری برعهده وزارت راه قرار گرفت که دقیقا در زمان اعلام شده انجام شد.

نکته مغفول مانده در اجرای این ماده ، خوداظهاری سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک با تدوین آیین‌نامه شناسایی خانوارها بود که وزارت کار باید به هیات دولت ارایه می‌کرد که تاکنون مصوب نشده است.

اراده وزارت راه این بود تا سامانه ملی املاک و اسکان راه اندازی شود و هیچ کاستی در انجام وظایف نداشته است . دلیل دعوت‌های مکرر کمیسیون اصل 90 از این وزارتخانه ، پیگیری اجرای این قانون بود.

حدود دو میلیون نفر از سامانه املاک بازید داشتند و تنها کمتر از یک میلیون نفر خوداظهاری کردند اما در سامانه ، اقامتگاه 60 میلیون اشخاص حقیقی در  پایگاه داده‌ها اعلام  شده است. در این خصوص از اطلاعات بیمه نامه ها، تامین اجتماعی، اطلاعات مجوزهای صنعتی و شهرداری‌ها استفاده شد.

مولفه‌های مورد انتظار سازمان امور مالیاتی، جزو وظایف وزارت راه نبود. مقرر شده برای واحد‌های خالی تایید شده برگه‌های مالیاتی صادر شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام