چالش های افزایش سرمایه، توزیع سود، عملکرد ناظرها، عرضه اولیه و ...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شب گذشته نشستی تحت عنوان رفع مشکلات بازار سرمایه با حضور رئیس سازمان بورس و جمعی از فعالان و کارشناسان این حوزه برگزار شد.

مجید عشقی رئیس سازمان بورس با بیان اینکه هدف از برنامه‌های این چنینی، شنیدن چالش‌ها و مشکلات بازار و اتخاذ تصمیمات با همفکری طرفین است در خصوص روند ثبات در بازار سهام گفت: بازار سرمایه نیازمند حمایت مالی از سوی دولت نیست به سبب آنکه اکنون عمق مالی بازار سهام به بیش از ۷ هزار میلیارد تومان رسیده و خواسته اصلی از دولت ایجاد ثبات اقتصادی به منظور پیش‌بینی پذیر شدن سود شرکت‌ها است.

وی افزود: پس از تصویب بودجه ۱۴۰۱ بطور حتم اقداماتی انجام خواهیم داد تا اعداد و ارقام مندرج در لوایح بودجه که روی شرکت‌های تولیدی اثر می‌گذارند تا حد امکان به یک انسجام و ثباتی برسند. به طوری که هرساله نیاز به تغییر بسیاری در آنها نباشد. از تمام فعالان، مدیران بنگاه ها و شرکت‌های تولیدی درخواست می شود در راستای اصلاح مولفه‌های واقعی اقتصاد یاری کنند. زیرا سازمان به تنهایی موفق نخواهد شد.

عشقی ادامه داد: بخشی از مشکلات نیز به ارکان بازار سرمایه باز می‌گردد. زیرا اگر شرکتی بخواهد افزایش سرمایه دهد به سبب مواد مندرج در قانون تجارت و فرآیندهای درون سازمانی با مشکلات متعددی مواجه می‌شود.اگر قرار است تصمیمی اخذ شود بطور قطع نباید بازه اجرایی آن فقط یک مدت محدود را در برگیرد. زیرا بازار سهام نیازمند مسکن برای التیام درد نیست بلکه باید برای آن درمان قطعی در نظر گرفت.

اقدامات موثر سازمان بورس در راستای شفافیت بازار سرمایه

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در خصوص شفافیت سهم‌های حاضر در بازار سهام گفت: طبق مستندات بدست آمده، اکثر شرکت‌های حاضر در بازار سهام گزارش‌های قابل ملاحظه‌ای را طی چند فصل اخیر ارائه کرده‌اند. اگر بتوان برنامه‌های اساسی و بنیادی را به منظور بهبود بازار سرمایه به اجرا درآورد بطور قطع بازار به ثبات خواهد رسید.

وی افزود: البته چند اقدام قابل توجه و مناسب به منظور افزایش شفافیت طی چند مدت اخیر به اجرا درآمد. به گونه‌ای که در این‌باره می‌توان به انتشار گزارش شرکت‌ها در خصوص املاک و ارائه هزینه‌های مصرف در حوزه انرژی اشاره کرد. ارائه گزارش ماهانه شرکت‌ها یک نقطه پنهانی به نام هزینه دارد. زیرا در صورت‌های مالی به رغم درج میزان تولید و فروش، هزینه‌های صورت گرفته درج نمی‌شود که همین مسئله ارزیابی را دشوار می‌کند.

همچنین مهدی زاده کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اقتصاد نیازمند یک ثبات رویه است، گفت: در صورت عملیاتی شدن این امر شاهد بازگشت اعتماد سهامداران به منظور سرمایه گذاری خواهیم بود.

کاهش رانت اقتصادی با پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سجام

احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه هم در خصوص روند بازار سهام گفت: براساس تبصره ۳ماده دستورالعمل انضباطی ناشران، شرکت موظف است در راستای تسهیل امور سهامداران انجام تمام اقدامات شرکتی را از جمله توزیع سود را در صورت تایید شرکت سپرده گذاری مرکزی به آن شرکت واگذار کند. در صورت آنکه سپرده گذاری مرکزی در خواست شرکت را به منظور پرداخت سود نپذیرفت، ناشر موظف است، سود حاصله را از طریق حساب بانکی اعلام شده یا حساب بانکی واسطه پرداخت کند.

وی افزود: این مسائل در حالی مطرح است که بسیاری از شرکت ها نیز اقدامی برای پرداخت سود از طریق سجام نمی‌کنند. البته هنگامی که شرکت تامین سرمایه امین که یک نهاد مالی زیر نظر سازمان بورس است، سود را از طریق این سامانه پرداخت نمی‌کتد، چگونه می‌توان شرکت‌های دیگر را مکلف به پرداخت سود از طریق سامانه سجام کرد. پرداخت نکردن سود از طریق سامانه سجام مدت‌ها است که رانت‌های متعددی را ایجاد کرده است.

واریز سود هفتاد شرکت دیگر از طریق سجام تا پایان سال

مجید عشقی رئیس سازمان بورس درخصوص واریز سود شرکت ها از طریق سامانه سجام گفت: تا کنون بحث پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سامانه سجام با مشکلات زیادی از نظر زیرساختی مواجه بود اما با پیگیری‌ها این مسئله رفع شد. به طوری که تاکنون نیز ۲۳۰ شرکت سود را از طریق این سامانه پرداخت کردند. طبق مستندات و قراردادهای بسته شده با شرکت سپرده گذاری مرکزی، ۷۰ شرکت دیگر نیز تا پایان سال از طریق این سامانه سود را پرداخت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: بحث واریزی معوقات نیز نیاز به زیر ساخت های رجیستری در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دارد که اکنون این مسئله فعلا فراهم نشده‌ اما ما تمام سعی برای اجرای این موضوع را نیز انجام خواهیم داد.

کنترل فضای مجازی توسط فعالان و کارشناسان بازار

در این میان، سیاوش وکیلی کارشناس بازار سرمایه درخصوص راه‌های کنترل فضای مجازی به منظور جلوگیری از ایجاد تنش در بازارسهام گفت: در بازار سهام آمریکا یک توییتر مخصوص وجود دارد که هرکدام از شرکت ها در آن یک اکانت مشخص دارند تا در صورت بروز مشکل، شخص اقدام به پاسخگویی کند نه آنکه دیگران در آن باره اظهارنظری را انجام بدهند.

وی افزود: سازمان نیز می تواند به منظور ساماندهی فضای مجازی هیأت منصفه‌ای را که متشکل از فعالان یا کارشناسان بازار تشکیل دهد تا آنها فضا را مدیریت کنند و فقط درصورتی گزارش‌ها را به معاونت حقوقی تحویل دهند که فرد قصد برهم ریختن بازار سهام را داشته باشد. یا آنکه مجوزی توسط سازمان به فعالان رسانه در حوزه بازار سرمایه اعطا شود تا هرکسی نتواند به راحتی در خصوص چنین بازاری اظهار نظر کند زیرا مسائلی که بدون ادله بیان می شود بر جو بازار تاثیر می گذارد.

برگزاری جلسات هفتگی با ناظران جهت ساماندهی بازار سرمایه

مجید عشقی با بیان اینکه از ۱۷ سال پیش تا کنون به رغم گسترش عمق معاملات و افزایش جمعیت سهامداران، بازار سرمایه از لحاظ ساختاری تغییر چندانی نکرده، گفت: تغییر برخی ساختارها در دستور کار است بطور مثال می توان به اصلاح عملکرد ناظرها اشاره کرد که هفتگی جلسه‌ای با تمام ناظرها برگزار و از آنها در خصوص اقدامات صورت گرفته گزارش هایی دریافت می‌شود . بحث های نظارتی بسیار جای کار دارد بخصوص در چند سال اخیر که سازمان در گیر حواشی شده اما سعی براین است با همکاری فعالان و کارشناسان بازار این مسائل سامان داده شود.

وی در خصوص عرضه‌های اولیه نیز توضیح داد: بحث عرضه اولیه یکی از مسائل اصلی است. زیرا برخی معتقدند عرضه اولیه باید باشد اما عده دیگر می گویند چنین امری اکنون سبب خروج نقدینگی می شود. این مسائل در حالی مطرح می شود که در شرایط فعلی شرکتی‌هایی هستند که حتی حاضرند پایین تر از قیمت، عرضه اولیه را انجام دهند. برای سامان دادن به چنین مسائلی به شدت هم فکری با فعالان بازار احساس نیاز می شود. در حوزه ناشران و نهادهای مالی نیز اقدامات بسیار مناسبی انجام شده و تلاش می شود اقدامات افزایش سرمایه نیز به منظور صرفه جویی در زمان بصورت الکترونیک انجام شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام