۷۹ میلیون دلار ماده اولیه مشمول معافیت گمرکی شدند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی و تفاهم‌نامه بین گمرک و وزارت صنعت ، شرکت های تولید کننده مجاز ، می‌توانند درصورت تایید عدم ساخت داخل از معافیت حقوق ورودی ماشین‌آلات استفاده و در حداقل زمان ممکن تجهیزات خطوط تولید را از گمرک ترخیص کنند. البته براساس تعهدی که متقاضی ارائه می‌کند، باید ماشین‌آلات و مواد اولیه وارداتی را در محل شرکت صنعتی موضوع پروانه نصب کند.

بر اساس این گزارش، طبق اعلام انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران، اخیرا سازمان‌های صنعت استان‌ها از این انجمن هم استعلام می‌گیرند و اگر ماشینی ساخت داخل داشته باشد از عوارض ۸ درصدی گمرکی معاف نمی‌شود. در حالی که انجمن قبلا اعلام کرده بود ، بسیاری از شرکت‌ها بر اساس یکی از بندهای قانون امور گمرکی و بدون پرداخت حقوق ورودی و مالیات ارزش افزوده، ماشین‌آلاتی را که در داخل ساخته می‌شود ، وارد می‌کنند که با روند کاهشی اعمال معافیت به نظر می‌رسد این مشکل برطرف شده است.

جدیدترین آمار منتشره از سوی وزارت صنعت نشان می‌دهد در ۸ ماه سال جاری ۲۱۶۳ فقره مجوز برای ماشین‌آلات و ۳۸۷ ماشین‌آلات مستعمل مشمول معافیت گمرکی به ارزش ۱۳۱۳میلیون دلار و ۱۲۵میلیون دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ تعداد ۷. ۱۰درصد کاهش و  ۲. ۱۲ درصد افزایش داشته است.

ارزش مجوزهای معافیت گمرکی ماشین‌آلات و ماشین‌آلات مستعمل هم در این مدت ۳. ۱۵و ۶. ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.  

همچنین در این مدت ۶۳۶ فقره مجوز مواد اولیه مشمول معافیت گمرکی به ارزش بیش از ۷۸میلیون و ۶۵۰هزار دلار صادر شده که به لحاظ تعداد نسبت به صدور ۵۵۹ فقره در مدت مشابه سال گذشته ۸. ۱۳درصد رشد داشته اما ارزش این مجوزها نسبت به ۸ ماه سال قبل ۷. ۷درصد کاهش یافته است.

طبق اعلام سازمان صنعت استان تهران این سازمان از شرکت های تولید کننده دارای مجوز صنعتی که از معافیت گمرکی ماشین‌آلات استفاده کرده‌اند ،بازرسی می‌کند و درصورت عدم استقرار ماشین‌آلات در محل مجاز ، موضوع پروانه صنعتی عملکرد شرکت به‌ عنوان قاچاق محسوب می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام