نخستین پالایشگاه نفت فوق‌ سنگین ایران در قشم افتتاح شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جواد اوجی در مراسم افتتاح اولین پالایشگاه نفت فوق‌ سنگین ایران با حضور ابراهیم رییسی در منطقه آزاد قشم گفت:  این پالایشگاه با سرمایه گذاری بیش از 220 میلیون دلار توسط بخش خصوصی در مرحله نخست ظرفیت پالایش 35 هزار بشکه نفت را دارد.

وی افزود: هرمزگان قطب پالایشی بوده و با بهره برداری از این پالایشگاه، ظرفیت پالایشگاهی استان به بیش از 850 هزار بشکه می‌رسد که حدود 37 درصد ظرفیت پالایش نفت کشور است.

اوجی ادامه داد: 4 طرح پالایشگاهی دیگر نیز با پیشرفت چند تا 35 درصد در دستور کار وزارت نفت قرار دارد که ظرفیت پالایشی استان را از 850 هزار بشکه نفت در روز به یک میلیون و 550 هزار بشکه افزایش می‌دهد

بر اساس این گزارش، همزمان با افتتاح مرحله نخست شرکت پارس بهین پالایشگاه قشم ، روزانه 35 هزار بشکه نفت فوق سنگین به فرآورده‌های نفتی شامل قیر، نفتا، گازوئیل و نفت سبک تبدیل می‌شود.

50 درصد محصولات پالایشی این شرکت عظیم در جزیره قشم به قیر و 50 درصد دیگر هم به برش‌های سبک نفتی شامل نفتا، گازوئیل و نفت سبک تبدیل و تمام این محصولات به صورت 100 درصد به کشورهای مختلف صادر خواهد شد.

مرحله دوم این مجموعه پالایشگاهی هم با 20 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که با اتمام آن میزان تولید روزانه محصولات این پالایشگاه به 70 هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد. ارزش افزوده سالانه فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه  857 میلیون دلار برآورد شده که ارزآوری مهمی محسوب می‌شود.

به گفته کارشناسان این پالایشگاه، سالانه یک میلیون تن قیر و 5.6 میلیون بشکه فرآورده‌های نفتی همچون نفتا، گازوئیل و نفت سبک در این شرکت با هدف صادرات تولید خواهد شد.

افتتاح مرحله نخست این پالایشگاه با سرمایه‌گذاری 219 میلیون دلاری گروه گسترش انرژی پاسارگاد، امکان اشتغال مستقیم برای 500 نیروی کار و 1000 نفر هم به صورت غیر مستقیم فراهم کرده است. سهم قشم با افتتاح این پالایشگاه در حوزه پالایشی حدود 35 درصد است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام