پیش بینی این هفته بورس و گروه های کالایی ، ارز محور و نفتی و...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آخرین هفته دی هم در حالی برای بورس و فعالان بازار با ادامه حضور شاخض در کانال 1.3 میلیونی و ابهام و ناامیدی از آینده کوتاه مدت شروع می شود که کارگزاری آبان درباره اوضاع روزهای قبل و بعد اعلام کرد: بازار هفته گذشته با نوسان محدود قیمت ها همراه بود و به جز دو گروه خودرو و بانک که با خوش بینی به پیشرفت مذاکرات در ابتدای هفته مورد توجه بودند، گروه های کوچک تر مانند زراعتی ها و برخی از غذایی و دارویی ها نیز رشد نسبی را تجربه کردند و در اکثر نمادهای بزرگ هم نوسانات محدود قیمتی ادامه داشت.

در بازارهای جهانی هم ادامه رشد تورم و افت شاخص دلار ، رشد نسبی قیمت ها در بازارهای کالایی و سهام را به دنبال داشت. البته عمده افزایش ها به جز بازار نفت از دست رفته و بازارها همچنان نوسانی هستند. اما بازار نفت همچنان پیشتاز بازارهای کالایی بوده و نفت برنت از محدوده 85 دلاری نیز عبور کرده و به سقف قیمتی سال قبل نزدیک می شود.

به نظر می رسد بازارهای جهانی با رشد نسبی تورم، روندی صعودی داشته باشند و افزایش چند مرحله ای نرخ بهره توسط فدرال رزرو نیز نتواند به طور کامل انتظارات تورمی را سرکوب کند.

وضعیت بازار ارز همچنان واضح نیست و جمع بندی اخبار از پیشرفت محدود حکایت دارد. هرچند به نظر می رسد روند مذاکرات ظبق انتظارات ، کند و چالشی است. دلار در محدوده پایین تر از 30 هزارتومان چشم به مذاکرات دارد و در سامانه نیما نیز قیمت در محدوده نزدیک به 25 هزارتومانی متوقف شده است. به نظر می رسد باید رفته رفته شاهد کاهش فاصله نرخ های متفاوت در بازارها بود که رویدادی مثبت برای بازار سهام به شمار می آید.

با این اوصاف در بازار سهام، وضعیت گروه های کالایی و ارز محور همچنان نوسانی و کم حجم پیش بینی می شود و علیرغم وضعیت مطلوب متغبرهای بنیادی، ابهام در برخی از جنبه ها ، نقدینگی همچنان را محتاط می کند. همچنین احتمال تحرکات مثبت در گروه نفتی وجود خواهد داشت اما در گروه های کالایی احتمالا گزارش های عملکردی 9 ماهه بتواند اندک تحرکی ایجاد کند.

در گروه های کوچکتر هم احتمالا گردش نقدینگی تجربه شود و این گروه ها مانند خودروییف غذایی، زراعتی و دارویی می توانند روندی بهتر را در پیش داشته باشند.

در مجموع هم پیش بینی می شود بازار در ابتدای هفته متاثر از ابهامات قبلی باشد و همین مسئله احتمالا انتظار از افزایش حجم معاملات را کاهش می دهد. به نظر می رسد یکی از مهمترین نگرانی های بازار یعنی وضعیت رشد نرخ ها در بازار بدهی نیز در حال بهبود است و همین مسئله می تواند تا حدودی به ثبات بیشتر در بازار کمک کند.

انتهای پیام