حامل‌های انرژی گران نمی شود / اختیار شهرداری های بزرگ در انتشار اوراق

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا پورابراهیمی در نشست شورای شهرستان کرمان با اشاره به عدم تغییر قیمت حامل های انرژی در بودجه 1401 اعلام کرد: افزایش تعرفه حامل‌های انرژی پیشنهاد دولت و مجلس نبوده و اگر دولت هم پیشنهاد دهد، مجلس مخالفت خواهد کرد.

وی ادامه داد: کسری تراز بودجه ، حدود 100 هزار میلیارد تومان کاهش یافته اما کاهش استقراض است و به معنی درآمد مازاد نیست . 60 درصد از سرفصل شرکت های دولتی و بانک ها زیان ده هستند که باید توسط دولت تعیین تکلیف شوند. شهرداری های بزرگ هم حق انتشار اوراق را دارند و می توانند از این ظرفیت برای اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی استفاده کنند.

پورابراهیمی افزود: با راه اندازی صندوق های توسعه استانی با محوریت صندوق کارآفرینی امید ، رویکرد تمرکزگرایی در بودجه 1401 تا حد بسیاری برطرف  و بخشی از اختیارات تصمیمات بودجه ای به استان ها می آید ولی مولد سازی دارایی های دولت و تغییر و تحول در بودجه شرکت های دولتی اصلا در لایحه بودجه سال آینده نیست که مورد انتقاد است.

ارز ترجیحی موجب رانت و فساد شد

در چهار سال گذشته 1300 میلیاد تومان رانت به واسطه ارز ترجیحی توزیع شد که معادل کل بودجه عمومی سال جاری است . هر چه فاصله نرخ آزاد ارز و ارز ترجیحی بیشتر شود، سفره مردم کوچکتر و منفعت دلال ها بیشتر می شود که ادامه این روند به صلاح نیست.

پورابراهیمی گفت: دولت می گوید مابه التفاوت را در قالب یارانه به مردم می‌دهد اما ما می گوییم پرداخت یارانه به صلاح کشور نیست.

وی افزود با یارانه مردم احساس می کنند مسیر حرکت استمراری است در حالی که ما باید با ثبات قیمت ها و سیاست های ارزی، قدرت خرید را به مردم باز گرداند. لذا پرداخت مابه التفاوت حذف ارز ترجیحی به صورت یارانه نقدی هم اشتباه است.

بخش عمده ای از تورم به دلیل کاهش ارزش پول ملی است. افزایش صادرات و تقویت ارزش پول ملی، تورم را حذف می‌کند . مبلغی هم که برای پرداخت یارانه به مردم در نظر گرفته اند پاسخگوی میزان تورمی که با آزادسازی قیمت ها افزایش می یابد ، نیست. لذا احتمال عدم تصویب سیاست ارز ترجیحی با توجه به اختلاف نظر دولت و مجلس وجود دارد .

ضمن پیگیری روند مذاکرات ، باید ساختار اقتصاد داخلی را با فرض تحریم ها طراحی کرد . عملکرد دولت قبل فاجعه بار بود و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف را از بین برد .

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام