فرصت مناسب برای پول تازه نفس برای خرید سهام ارزان اکثر شرکت های بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین عبدی درباره اوضاع بازار سرمایه که با افزایش بی اعتمادی فعالان و تشدید زیان 19 ماهه سهامداران و وعده های مسئولان همراه شده به ایرنا اعلام کرد: بورس در دی روند مناسبی را تجربه نکرد و حتی در برخی مواقع با بحران مواجه شد و  از نظر افت شاخص و ریزش، بدترین روزها را تجربه کرد که عمدتا" ناشی از چالش‌های بودجه است .

از سوی دیگر قطع گاز شرکت های پتروشیمی فولادی، کاهش دلار و چشم‌انداز مذاکرات برجام ، نبود نقدینگی، عدم ‌مشارکت بازارگردان‌ها و حقوقی‌ها در کلیت بازار تاثیرگذار بود و بحرانی فراگیرتر رقم خورد و حجم گسترده‌ای از ترس و نگرانی سهامداران ایجاد شد. با این اوضاف، نبود نقدینگی بزرگترین ریسک بازار است.

اصلی‌ترین عامل ریزش هم تبلیغات و اقدامات گسترده دولت روحانی و دعوت سراسری مردم به بازار آن هم بدون فراهم کردن زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری و عدم کمک به آموزش و اطلاع رسانی عمومی بود.

 پیش‌بینی بازار در بهمن

پیش بینی روند بازار در بهمن ماه و با شرایط فعلی، سخت است اما قیمت سهام شرکت‌ها به کمتر از ارزش ذاتی رسیده‌ و به نظر می‌رسد چنین موقعیتی، شرایط مناسبی برای پول‌های تازه نفس فراهم کرده باشد. نمودارها هم نشان‌ از کف قیمتی سهام دارند و ه نظر می رسد قیمت ها در همین محدوده‌ها باشد.

گزارش شرکت‌های بزرگ هم نشان‌ از وضعیت بسیار مساعد داشت و بسیاری از شرکت‌ها در سه ماه سوم سال، عملکرد مثبتی به نمایش گذاشتند و در دی‌ماه هم فروش بسیار جالبی ثبت کردند. این عوامل نشان می‌دهد بازار دچار بیش واکنشی به اخبار حاشیه شده و نقش عوامل روانی در روند بیش واکنشی بیشتر از عوامل بنیادی است.

سرمایه‌گذاران هوشمند در این شرایط می‌توانند از موقعیت استفاده کرده و ورود کم ریسکی تجربه کنند. آن هم در شرایطی که سیگنال‌های قوی داده شده و بازار از این به بعد مسیر جدیدی را تجربه خواهد کرد. در این میان باید نقش صندوق تثبیت بازار سرمایه و حقوقی های فعال، پررنگ‌تر شود و تعامل فعالان بازار و دولت افزایش و نحوه مدیریت شرکت‌های دولتی هم باید بهبود یابد.

بازارگردان ها نیز باید با بودجه بیشتر و اقدام موثرتر به بازار کمک کنند تا زمینه افزایش نقدشوندگی فراهم شود. آن هم در شرایطی که قیمت های نفت و کامودیتی ها هم بسیار مناسب است .

انتهای پیام