گستاخی سفیر روسیه در تهران با مماشات مقامات ایرانی/خصلت دولت‌مردان روس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی با عنوان کارنامه سیاه سفیر روسیه اعلام کرد: اولین و مهم‌ترین وظیفه سفرای خارجی رعایت حرمت‌ها، قوانین، سنت‌ها و ارزش‌های مورد قبول و احترام مردم محل مأموریت است. سایر کارکنان سفارتخانه‌ها هم موظفند این امور را رعایت کنند و تخطی از آن موجب می‌شود افراد خاطی عناصر نامطلوب شناخته شوند و در محل مأموریت‌ جایی برای ماندن نداشته باشند.

وزارت خارجه، عملکرد سفرا و سایر مأموران خارجی را زیر نظر دارد و درباره عناصر نامطلوب بودن نظر می‌دهد و در صورت لزوم برای اخراج تصمیم می‌گیرد. دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و سایر دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط با ارزیابی‌هایی از مأمورین خارجی درباره آن‌ها نظر می‌دهند و مجموع این ارزیابی‌ها و نظرات منجر به تصمیم‌گیری می‌شود و در نهایت وزارت امور خارجه ابلاغ و اجرای آن را برعهده می‌گیرد.

در ایران نیز بارها چنین فرایندی طی شده و سفرا یا کارکنان سفارتخانه‌هایی به دلایل مختلف عناصر نامطلوب شناخته شده و تذکر گرفته یا اخراج شدند. از وزارت امور خارجه انتظار می‌رود نسبت به سنت‌ها، قوانین، ارزش‌ها، آرمان‌ها و احکام شرعی مورد احترام مردم و رعایت کامل آن‌ها توسط سفرا و مأمورین خارجی مقیم در ایران حساسیت لازم را نشان دهد و در برابر بی‌حرمتی‌ها از ناحیه هرکسی کمترین اغماضی نداشته باشد. حمایت از سفرا و مأمورین‌ خارجی مقیم نیز در صورت عمل به وظایف، عدم مداخله در امور داخلی و حفظ حرمت نسبت به ارزش‌ها، سنت‌ها، آرمان‌ها و قوانین از وظایف حتمی وزارت امور خارجه است.

در سال‌های اخیر مواردی از دخالت در امور داخلی و یا بی‌حرمتی نسبت به احکام دینی، سنت‌ها قوانین و ارزش‌های مردم مشاهده شد. یک مورد مربوط به سفیر چین در تهران بود. با سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا درگیر شد در حالیکه حتی اگر نکته یا سخنی داشت باید از طریق مجاری دیپلماتیک مطرح می‌کرد. مورد دیگر سفیر روسیه در تهران است. در یکسال اخیر فهرست طولانی از موارد بی‌حرمتی به ارزش‌های مورد احترام مردم و دخالت در امور داخلی را به ثبت رسانده است. در تازه‌ترین مورد اعلام کرد حجاب و ممنوعیت مشروب موانع آمدن گردشگران به ایران هستند.

لوان جاگاریان قبل از این سخن مداخله‌جویانه در جریان تجاوز نظامی روسیه به اوکراین تلاش کرد برای رسانه‌های ایرانی خط‌مشی تعیین کند. وی توصیه کرد در مورد جنگ اوکراین از واژه حمله نظامی استفاده نکنند و به جای آن عنوان عملیات ویژه را بکار ببرند. این رفتار سفیر با اعتراض شدید اصحاب رسانه مواجه شد و او را وادار به عقب‌نشینی کرد. قبل از آن نیز همزمان با سالروز پیروزی انقلاب به کنار بنای یادبود الکساندر گری‌بایدوف سفیر منفور روسیه در تهران رفت و فیلم و خبر آن را در فضای مجازی منتشر کرد. این نوعی دهن‌کجی به مردم ایران بود. این اقدام سفیر روسیه نیز با اعتراض شدید رسانه‌ها مواجه شد و البته وزارت امور خارجه نیز به وی تذکر داد. در جریان مذاکرات برجام نیز روس‌ها و ازجمله سفیر روسیه در تهران دخالت‌هائی نشان‌دهنده تمایل به دخالت در امور دخلی داشتند.

هرچند تشخیص عنصر نامطلوب بودن سفرا با وزارت امور خارجه است ولی به نظر می‌رسد مماشات بیش از حد با سفیر روسیه در تهران او را گستاخ کرده و به دخالت‌های بیشتر تشویق می‌کند. این خصلت دولت‌مردان روسی است. مایل هستند همیشه خود را قیم دیگران بدانند. وزارت امور خارجه باید با سفیر روسیه برخوردی جدی کند تا او و بزرگ‌ترهای او در مسکو بفهمند در ایران انقلاب شده و ملت ایران به مداخله‌گران پاسخی کوبنده می‌دهد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام