تحلیلی از آینده سخت صنعت کشاورزی و پیش بینی تکرار گرانی مواد غذایی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به نقل از اس‌پی گلوبال، مونیکا توتووا کارشناس سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد: طبق ضرب‌المثل مشهور، تمدن فقط به‌اندازه 9 وعده غذایی با آنارشی فاصله دارد که در پی حمله روسیه به اوکراین و انبوهی از مشکلات تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مواد غذایی جهان معنای این ضرب‌المثل را می‌توان درک کرد.

براساس این گزارش، امروزه اختلال زنجیره‌های عرضه کالاها به‌همراه قیمت‌های گران انرژی، فشارهای تورمی شدیدی را پدید آورده که دولت‌ها را مجبور کرده دست به اقداماتی مانند وضع محدودیت‌های صادراتی بزنند. علاوه بر این شرایط نامساعد آب‌ و هوای کشورهای مهم تولیدکننده غلات و دانه‌های روغنی، چشم‌انداز تولید این محصولات را تیره‌ و تار کرده و فشار مضاعفی را بر زنجیره‌های عرضه وارد آورده است. گرانی هزینه‌های حمل‌ و نقل و بارانداز کشتی‌ها در بنادر نیز به بدتر شدن اوضاع کمک کرده است.

رکوردهای جدید و پیش بینی سخت از آینده

با این عوامل و شرایط قیمت مواد غذایی مهمی مثل گندم، برنج و ذرت همچنان در سطح بالایی باقی خواهد ماند و غذای بشقاب ها گران‌تر خواهد شد.
کشورهای آفریقایی، مصر و هند و دیگر کشورهای درحال‌ توسعه و وابسته به واردات مواد غذایی در معرض خطر تورم مواد غذایی قرار دارند و فائو زنگ خطر را به صدا درآورده و اعلام کرده قیمت مواد غذایی در ماه مارس رکورد زد و در ماه آوریل 30 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل شد.

انتظار می‌رود قیمت غذا تا چند فصل آینده همچنان در سطح بالایی باقی بماند و خریداران مواد غذایی باید حاضر شوند بهای بیشتری برای غذا بپردازند. طبق گزارش مؤسسه اس‌ اند پی، واردکنندگان بزرگ محصولاتی مثل گندم در پیدا کردن فروشندگان به مشکل خورده‌اند و به‌ سمت انعقاد قراردادهای بلند مدت‌تر برای تضمین دسترسی به غذا روی آورده‌اند که به گرانی‌ها دامن زده است.

اثر جنگ روسیه و اوکراین و برآورد منفی آمریکا

روسیه و اوکراین نقش مهمی در تأمین نیاز بازار محصولات کشاورزی دارند و علاوه بر تأمین 25 درصد صادرات گندم، منبع مهم روغن آفتابگردان، ذرت، کود شیمیایی، جو و سورگوم دنیا هستند اما جنگ عرضه این محصولات را مختل و قیمت‌های جهانی را افزایش داده است. صادرات غلات روسیه شاید به‌اندازه اوکراین مختل نشود و شرکای مهمی چون چین می‌توانند از این کشور غلات وارد کنند اما تجارت روسیه با اروپا به هم خورده و باید انتظار داشت با تغییر و تحولاتی مواجه شود.

در این میان قیمت گندم روسیه در ماه مارس با رشد 46 درصدی نسبت به سال قبل به 455 دلار در هر تن رسید و وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی کرد ذخایر گندم دنیا در سال 2023 ـ 2022 نسبت به متوسط چهار سال گذشته 10 میلیون تن کاهش یابد.

اوضاع ناخوش هند + آمریکا، استرالیا و فرانسه

هند هم که بزرگترین واردکننده سبزیجات جهان است در وضعیت بهتری نسبت به مصر قرار دارد اما شاید نتواند از جهش قیمت مواد غذایی در امان بماند. بنابراین از قیمت‌های بالای انرژی و محدود شدن صادرات دولت‌ها، ضربه خورده و بانک مرکزی در واکنش به گرانی کالاها مجبور شده برای نخستین بار طی چند سال گذشته، نرخ بهره را به‌شدت افزایش دهد.

علاوه بر این با ممنوعیت صادرات روغن پالم از اندونزی، تصمیم قیمت روغن پالم در هند نسبت به سال گذشته 224 درصد رشد کرد و صادرات روغن آفتابگردان روسیه و اوکراین هم از تعادل خارج شد و خریداران هندی باید برای جنگی بر سر یافتن منابع جایگزین و پرداخت مبالغ بیشتر آماده شوند.

از سوی دیگر هند درگیر با مشکل تورم تلاش دارد جایگاهی در بازار گندم دنیا پیدا کند و خلأ خروج منطقه دریای سیاه را پر کند اما این کار می‌تواند ذخایر گندم هند را تحلیل ببرد و به رشد قیمت مواد غذایی دامن زند.

قاهره نیز قراردادی برای خرید گندم از هند امضا کرده و انتظار می‌رود با این قرارداد صادرات گندم هند در سال 2023 ـ 2022 به 9 تا 10 میلیون تن برسد.

حتی اقتصادهای ثروتمندی مثل آمریکا، استرالیا و فرانسه با چالش‌های تورم مواجه شده‌اند و آمریکا با بالاترین نرخ تورم طی 40 سال گذشته رسیده و انتظار می‌رود در کوتاه‌مدت همچنان با قیمت‌های بالای نان، گوشت و شیر مواجه باشد. استرالیا برای مقابله با نخستین تورم سنگین طی 11 سال گذشته، سیاست‌های پولی را تغییر داده و تورم مواد غذایی فرانسه از منفی سال گذشته به 3.8 درصد در ماه آوریل رسید.

طبق پیش‌بینی مؤسسه آی‌ان‌جی، تورم جهانی در ماه‌های آینده و با تداوم جنگ اوکراین، ایجاد اختلال در زنجیره‌های عرضه، گرانی انرژی و افزایش قیمت کالاها و مواد غذایی، همچنان روندی صعودی را طی خواهد کرد. به‌علاوه بر این با افزایش هزینه‌های تولید کشاورزی مثل رشد قیمت کود شیمیایی، کشاورزان استرالیا و برزیل به‌سمت کشت محصولاتی روی می‌آورند که هزینه‌های تولید کمتری دارند.

شاید یک شاخص مهم از وضعیت بازار محصولات کشاورزی در آینده چشم‌انداز تولید گندم استرالیا باشد که سومین صادرکننده بزرگ این محصول در جهان است. سطح زیر کشت گندم این کشور برای سال زراعی جاری 4 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته که علت آن افزایش قیمت انرژی و افزایش هزینه‌ها است.

انتهای پیام