پیش بینی بازار سهام در تابستان با دو سناریو با احتمال جهش شاخص

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی عصاری درباره پیش بینی بازار سهام در دومین فصل سال جاری که از امروز اولین روز تابستان شروع می شود با انتشار متنی با عنوان"انتظار انفجار شاخص" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: فصل بهار، فصل نسبتا خوبی برای بازارسرمایه بود با رشد حدود ۲۰درصدی شاخص به پایان رسید و با توجه به فصل مجامع و اتفاقات سال گذشته تا حدودی قابل پیش‌بینی بود اما پیش بینی فصل تابستان از سه‌منظر مولفه‌های داخلی و خارجی و پیش‌بینی نرخ ارز قابل بررسی است.

اثر عوامل داخلی و خارجی و دلار

بخش اول مسائل سیاسی و رویارویی کلیات اقتصاد با سیاست کشورهای غربی علیه تهران است که فقط ترس را بر بازار حاکم می‌کند و موتور پیشران تورم را به حرکت درمی‌آورد. این بخش در کوتاه‌مدت باعث توقف بازارسرمایه و در بلندمدت موجب حرکت پرقدرت شاخص به سمت اهداف دست‌نیافتنی می‌شود.

بخش دوم مقابله بازارسرمایه با غول‌ دارایی‌‌‌ها و دلالان داخلی است که در گروه خودرو و معاملات بلوکی به‌وضوح قابل رؤیت است. مدتی است این جریان، مقابل بازارسرمایه قرار گرفته و نگاهی غریب به این بازار دارد ولی در آینده‌ای نه‌چندان دور می توان شاهد همگرایی این جریان با بازارسرمایه بود.

بخش سوم پیش‌بینی نرخ ارز است که با توجه به رشد قیمت دلار و فاصله‌گرفتن از ارز نیمایی، چالش‌هایی را پیش‌روی فعالان بازارسرمایه می‌گذارد.

دو سناریوی محتمل در تابستان

فارغ از اینکه در فصل آینده، قیمت ارز چه اعدادی را در فردوسی و نیما می‌بیند، دو سناریوی محتمل پیش‌روی فعالان بازارسرمایه قرار دارد.  سناریوی اول، رشد فزاینده دلار آزاد در فصل آینده است. چرا که ارتباط مثبتی در اقتصاد ندارد، ولی باعث حرکت بازار به سمت اهداف بالاتر در بلندمدت و میان‌مدت است.

سناریوی دوم، رشد دلار نیما است. نزدیک شدن این ارز به نرخ های فردوسی یا برعکس به طور مستقیم در صورت‌های مالی شرکت‌ها به‌خصوص سهام دلاری تاثیر مستقیم دارد و می‌تواند بر بازار سرمایه اثر داشته باشد.

در مجموع بازارسرمایه در حال حاضر پر ظرفیت ترین بازار است فقط نمی‌توان این ظرفیت را در ظرف زمان تعریف کرد و باتوجه به سیاست‌های مالیاتی دولت و جمع‌آوری پول‌های سرگردان، بانک‌مرکزی می‌تواند از بازارسرمایه به‌عنوان ابزاری برای کنترل جریان‌های نقدینگی استفاده کند و این‌بار به جای تامین کسری بودجه از بازارسرمایه می‌‌‌تواند از این بازار به‌عنوان ابزاری برای کنترل نرخ ارز استفاده کند.

در انتظار تابستانی خاص ؟

نوید خاندوزی هم اعلام کرد: سال جدید در بازارسرمایه به گونه‌ای آغاز شد که در هفته‌های پایانی به‌خصوص هفته آخر اسفند به واسطه اخبار مثبت،  تحرکات و جو مثبتی در بورس شکل گرفت و حتی در فروردین و اردیبهشت‌ ۱۴۰۱ نیز این روند تکرار شد اما در خرداد نوار رشد و پیروزی بازار پاره شد و عواملی چون تعیین عوارض صادراتی، ابهام صنعت خودرو، چالش‌های عرضه‌‌‌های بلوکی و گزارش پالایشی‌ها باعث شد تا معاملات بازار کم‌جان شود کند و فصل بهار با صعود و سپس نزول به پایان برسد.

به نظر می‌رسد تابستان خاصی برای بورس در راه باشد. چون چند رویداد مختلف رخ خواهد داد که مهم‌ترین آن تحولات نرخ ارز بازار آزاد و نیما است. بازار سهام به نرخ دلار نیمایی چشم دوخته تا اثرات مستقیم بر سود شرکت‌ها را ببیند. اتفاقات بورس‌ کالا، گزارش‌هایی که در پایان خرداد منتشر شد و همچنین مجامع شرکت‌ها در تیر، مهم‌ترین دوران برای بازار است که اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

انتظار می رود بازار در مرداد با گزارش‌های تیر شرکت‌ها و متغیرهای مختلف مانند نوسان دلار و قطعی برق، متاثر شود. از طرفی روند بازارهای جهانی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است که می‌تواند وضعیت بازار را شکل دهد.

انتهای پیام