گرانی سیمان در بازار کاذب است / کاهش قیمت در هفته آینده

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سیف اله امیری با اشاره به اتخاذ تمهیدات جهت وصل برق کارخانه های سیمان از 12 شب تا 8 صبح به فارس گفت: متاسفانه به محض طرح شایعاتی درباره قطع برق یا سایر مسائل، عده ای دلال با خرید بیشتر و انبار کردن محصولات قیمت‌ها را افزایش می‌دهند اما این افراد قطعا متضرر خواهند شد.

وی افزود: هفته گذشته تعدادی از معاملات سیمان در بورس کالا ابطال شد. لذا کاهش قیمت سیمان به رقم مورد نظر نرسیده است اما به دنبال عرضه اخیر در بورس قیمت کاهش یافته و در عرضه‌های بعدی هم حتما قیمت کاهش می‌یابد. شرکت‌های تولید کننده سیمان که در بورس کالا عرضه نداشته باشند، اجازه صادرات ندارند. برق به کارخانه هایی داده می‌شود که عرضه مداوم در بورس داشته باشند. صادرات سیمان کم است اما صادرات کلینکر ادامه دارد.

این مدیر صنایع معدنی ادامه داد: 4 میلیون تن سیمان در بازار و انبارها موجود است. بنابراین نباید قیمت سیمان گران شود ضمن اینکه هر هفته بطور متوسط 1.2 میلیون تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود. برای خرید سیمان از بورس کالا باید 70 درصد سیمان خریداری شده، فروخته و فاکتور آن در سامانه جامع تجارت بارگذاری شود در غیر این صورت امکان خرید مجدد نخواهد داشت.

امیری عنوان کرد: هر کیسه سیمان با شرایط و تقاضا بین 25 تا 30 هزار تومان در بورس کالا عرضه می‌شود. بنابراین با در نظر گرفتن هزینه حمل و ارزش افزوده و سود بطور معمول حداکثر قیمت باید با 37 تا 45 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد. کسانی که پروانه ساخت و ساز دارند می‌تواند به راحتی و با برخورداری از یک کد بورسی نسبت به خرید سیمان از بورس کالا اقدام کند و نیازی نیست سیمان را از بازار و یا دلالان خریداری کنند.

به گفته وی با گرانی کاذب ایجاد شده، قیمت فعلی هر کیسه سیمان در بازار برای مصرف کننده باید حداکثر 51 هزار تومان باشد که البته در هفته‌های آینده با افزایش عرضه، قطعاً قیمت کاهش می‌یابد. حدود 8 میلیون تن کلینکر در انبار شرکت‌ها وجود دارد و حتی اگر برق نیز به اندازه کافی تامین نشود، این 8 میلیون تن که نیاز به برق زیادی ندارد به سیمان تبدیل و در بازار عرضه خواهیم کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام