تحلیل مدیرعامل فرابورس از علت نوسان یک ماهه شاخص و نقش ۳ عامل

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، میثم فدایی با انتشار مطلبی با عنوان "روی دیگر بازار نمایان خواهد شد" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: در سه‌ ماه نخست سال، بازار سرمایه روزهای پرنوسانی را شاهد بود. فروردین و اردیبهشت‌ ماه به دلیل از بین رفتن دو ابهام اساسی در متغیرهای کلان اقتصادی و سیاسی ، بازار روزهای مطلوبی را پشت سر گذاشت.

اصلی‌ترین متغیر سیاسی اثرگذار بر بازار سرمایه، بودجه سالانه است که نقشه راه اقتصادی منابع و مصارف دولت را نمایان می‌سازد. با تصویب و ابلاغ بودجه ، فعالان بازار به وضعیت مشخصی از متغیرهای کلان اقتصادی و میزان اوراق بدهی منتشره توسط دولت رسیدند. از آنجا که این اولین بودجه دولت سیزدهم بود، همگرایی رویکرد دولت و مجلس در کلیت بودجه و سایر مسائل حاشیه‌ای، باعث زمان‌بر شدن تصویب آن شد.

دومین متغیر اثرگذار بر بازار، مذاکرات هسته‌ای بود که در اسفند و فروردین‌ ماه، حداقل در بازه زمانی کوتاه‌ مدت، وضعیت را مشخص‌تر کرد. زیرا نتیجه این مذاکرات در متغیرهای اقتصادی اثرگذار بود. در اواخر دوره اردیبهشت و خرداد ماه، بازار به گونه‌ای دیگر پیش رفت و با مطرح‌ شدن واگذاری سهام دولت در دو خودروساز بزرگ، بحث خصوصی‌سازی این دو نماد مهم مطرح شد و به دلیل چالش‌هایی که در این خصوص و نحوه قیمت‌گذاری وجود داشت، بازار روزهای پرنوسانی را طی می کند.

در تابستان، شفاف‌سازی حاصل از مجامع شرکت‌ها می‌تواند کمک شایانی به تثبیت اوضاع کند. نمادهای پالایشی که همواره با چالش نرخ فروش و خوراک مواجه بودند این بار نیز با تهیه صورت‌های مالی حسابرسی‌شده، می‌توانند تا حدود زیادی ابهام مربوطه را کاهش دهند. بحث ریزساختارهای بازار همچون دامنه نوسان در تیرماه مورد بررسی قرار خواهد گرفت و سازمان بورس با بررسی شاخص‌ های نقدشوندگی و ریسک به تحلیل ادامه فرآیند افزایش دامنه نوسان خواهد پرداخت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام