پیش بینی اقبال به ۶ گروه و عدم حاشیه سود مناسب ۹ صنعت بورسی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرهنگ حسینی با انتشار مطلبی با عنوان "اقبال به صنایع کامودیتی‌ محور" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: در حالی بازار سرمایه به پیشواز فصل تابستان می‌رود که قیمت دلار صعودی است، قیمت‌های جهانی و تورم در سطح بالا قرار و بحران اوکراین نیز ادامه دارد. از سوی دیگر در داخل قطعی‌های برق و سیاست‌های کنترلی در قیمت‌های ارز و کالا آغاز شده است.

این مختصات در کنار رونق نسبی بازار مسکن، برگشت چین به فعالیت‌های عادی اقتصادی و تقابل سیاست‌های انقباضی آمریکا و انبساطی چین می‌تواند شرایط خاصی را برای اقتصاد ایران و جهان رقم بزند. بازارهای جهانی و رمزارز‌ها ریزش را آغاز کردند و دلار درحال تقویت است. بازار سرمایه با P/ E TTM حدود ٧ و آینده‌نگر حدود ٦ وارد زمستان شد که به لحاظ تاریخی این P/ E در سطح پایین‌تر از متوسط است.

در نتیجه در صورت عدم‌ تغییر خاص در متغیرهای اقتصادی، بازار سطح پایین چندانی نسبت به روزهای فعلی ندارد. با این حال براساس چند سناریو می‌توان صنایع پیشتاز احتمالی را تعیین کرد. در حالی که سیاست داخلی کنترل تورم از طریق کنترل قیمت‌های تولیدکننده است، انتظار می‌رود شرکت‌های تورم‌‌‌ محور در صنایعی مانند غذایی، زراعی، دام‌پروری، خوراکی، لبنی، قندی، دارویی، شوینده و لاستیکی حاشیه سود مناسبی نداشته باشند و حتی در برخی نمادها زیانده شوند.

به این ترتیب این گروه درصورت عدم‌ تغییرات سیاستی، مورد اقبال بازار نخواهد بود. در صنایع صادراتی به دلیل رشد قیمت دلار و تداوم رشد قیمت‌های جهانی و P/ E پایین در گروه‌های فولادی اوره‌ای، می‌توان انتظار بهبود سودآوری و رشد قیمت سهام را داشت. در این گروه، تداوم بحران اوکراین و قیمت بالای نفت می‌تواند محرک قوی برای گروه اوره‌ای باشد و عملکرد بهار این گروه در سودآوری قابل‌ توجه و درنتیجه به دلیل عدم‌ ریسک برق در این صنعت، شاهد رشد سودآوری و بازدهی مناسب است.

اما در سمت فولادی‌ها با وجود وضعیت سودآوری و قیمت جهانی مناسب و رشد دلار، قطعی برق آزار دهنده است. در مجموع انتظار می‌رود گروه فولادی و به تبع آن صنایع معدنی وابسته از جمله سنگ‌آهن، فروآلیاژ‌ها و نسوز‌ها به لطف رشد قیمت دلار با وضعیت معقول و مناسبی همراه باشند.

کاهش تولید سیمان به دلیل قطعی‌های برق و حفظ رونق نسبی در بازار مسکن و سیاست‌ های دولت برای تولید مسکن، بازار را در مرحله رونق نگه داشت. قطعی‌های برق به کاهش تولید منجر شده و حتی در صورت عدم‌ وقوع موارد فوق به دلیل کاهش ٢٠ تا ٣٠ درصدی نسبت به اوج تولید، انتظار بهبود قیمت سیمان خارج از منطق نیست.

با این حال، نسبت قیمت فولاد به سیمان نیز همچنان ارزانی نسبت سیمان را در عوامل تولید مسکن نشان می‌دهد. در نتیجه به دلیل P/ E مناسب و تقسیم‌ های بالا این گروه نیز مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفت.

گروه بانکی که در فصول اخیر مورد غضب بازار قرار گرفته بود در گزارش‌های عملکردی شاهد بهبود عملکرد بود. رشد کارمزدها، ماهانه‌شدن سود سپرده‌ها، سیاست‌های کنترلی بانک‌ مرکزی در عدم‌ رقابت در این صنعت و یکپارچگی سامانه‌های اطلاعات اقتصادی این فرصت را فراهم کرد تا بانک‌ها بتوانند به صورت کارآتر، مطالبات معوق را وصول کنند و تسهیلاتی با ریسک کمتر ارائه دهند. در نتیجه، انتظار بهبود سودآوری در شرکت‌های این گروه و رشد نمادها در بازار وجود دارد اما احتمالا یکی از گروه‌های پیشتاز، گروه پالایشی و روان‌کار‌ ها است.

گروه پالایشی به لطف رشد قیمت نفت در کنار رشد قیمت دلار، می‌تواند سود‌های فوق‌العاده‌ای را در فصل بهار محقق‌ سازد که به جهش سودآوری نمادها و به تبع آن رشد قابل‌توجه قیمت‌ها منجر می‌شود.

در عین حال در گروه روانکار نیز موجودی و قیمت‌های صادراتی عاملی موثر در رشد سودآوری محسوب می‌شود. برخی هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌ گذاری در شرایطی در بازار معامله می‌شوند که P/ NAV قیمت به NAV، حدود ٥٠ درصد است که این عدد، بسیار پایین‌تر از متوسط تاریخی است.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری که کیفیت پرتفوی مناسب و سودآوری معقولی دارند، می‌توانند مورد اقبال قرار گیرند و احتمالا تا محدوده ٧٠ درصد رشد کنند.  در مجموع، انتظار رشد در گروه‌های کامودیتی‌‌‌ محور به لطف قیمت جهانی بالا و قیمت دلار صعودی است. با این حال، سرمایه‌گذاران نباید از تصمیمات احتمالی فدرال‌ رزرو در خصوص افزایش نرخ بهره و اثر منفی آن بر قیمت‌ کامودیتی‌ها غافل شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام