به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی دادفر به ایلنا گفت: طبق استانداردهای 85 گانه خودرو، واردات خودروهای کیفی مجاز هستند. یکی از دلایل گرانی خودروهای وارداتی، تائید شدن این استانداردها بوده و از اینرو قیمت آن در ایران بالا تمام میشود.
وی ادامه داد: 40 درصد استانداردهای خودرو در ایران، ترجمه شده استانداردهای کشورهای اروپایی و 30 درصد از استانداردهای داخلی دیدگاه کارشناسان سازمان ملی استاندارد و بقیه آن منطبق با سایر استانداردهای کشورهای جهان است. استانداردها در ایران روند واردات خودرو از هند را دشوار میکند. الگوی استانداردها در هند 10 تا 160 گانه است و با استانداردهای 85 گانه دنمیتوان با 5 هزار دلار خودرو وارد کرد و قیمت آن بیش از 10 هزار دلار میشود.
این فعال صنعت خودرو افزود: استانداردها در ایران بیش از حد زیاد است اما همه این موارد در تولید رعایت نشده و بسیاری در تولید داخلی حذف میشود. اگر دولت خواهان واردات خودرو ارزان است باید از برخی گزینههای استاندارد بگذرد. در این صورت میتوان خودرو 5 هزار دلاری وارد کرد.
دادفر گفت: امکان واردات خودرو 150 میلیونی برای دولت وجود ندارد. واردات خودرو با کمترین قیمت 4 مرتبه باید اسقاط شود هزینه هر اسقاط 25 میلیون تومان است. پس 100 میلیون برای اسقاط لازم است و به نظر میرسد واردات خودرو 150 میلیونی به آرزو بیشتر شبیه است تا واقعیت.
تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir
انتهای پیام