موضع مشترک آمریکا و عربستان درباره دخالت ایران در کشورها و سلاح اتمی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، آمریکا و عربستان بعد از دیدارهای جو بایدن با محمد بن سلمان در سفر به جده با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: واشنگتن و ریاض ۱۸ توافقنامه و تفاهم‌نامه همکاری مشترک در زمینه انرژی، سرمایه‌گذاری، ارتباطات، فضا و سلامت امضا کردند و تاکید می‌کنند دیدگاه یکسانی نسبت به منطقه‌ای که با تمام جهان مرتبط است دارند. منطقه‌ای که در آن امنیت، ثبات و رفاه حاکم است.

همچنین بر اهمیت حل و فصل اختلافات بین‌المللی از راه‌های دیپلماتیک و صلح آمیز تاکید می‌ شود ولی باید از دخالت ایران در امور داخلی دیگر کشورها و دستیابی به سلاح اتمی جلوگیری شود.

آمریکا از تعهد عربستان به حمایت از تعادل بازارهای جهانی نفت به منظور دستیابی به رشد اقتصادی پایدار استقبال می‌کند. واشنگتن و ریاض به‌عنوان شرکای استراتژیک در حوزه‌های آب و هوایی و انرژی فعالیت خواهند کرد و آمریکا به حمایت امنیتی و نظامی از عربستان متعهد شد.

تعهد دو طرف برای مقابله با القاعده و داعش و جلوگیری از جریان جنگجویان خارجی، حمایت از حاکمیت و امنیت لبنان، حمایت قاطع از آتش بس در یمن با میانجی‌گری سازمان ملل، راهکار دو دولتی برای حل مسئله فلسطین از دیگر محورهای بیانیه است.

انتهای پیام