دلایل بیرونی و درونی موثر در ریزش شاخص بورس و اقبال سرد سهامداران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرهنگ حسینی درباره دلایل ریزش شاخص بورس در روزهای اخیر به فارس گفت: بورس در هفته‌های اخیر تحت تاثیر عوامل درونی و بیرونی شاهد نزول بود. پس از رسیدن شاخص کل بورس به سطح 1.6 میلیون واحدی، عرضه‌ها تشدید و رشد بازار متوقف و نزولی شد. از جمله عوامل موثر می‌توان به کاهش قیمت‌های جهانی اشاره کرد.

وی افزود: به دلیل سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا و کاهش شدید رشد اقتصادی چین به حدود صفر درصد، انتظار کاهش تقاضا برای کامودیتی ها و به تبع آن کاهش قیمت آنها بوجود می‌آید. از آنجایی که بیش از دو سوم شرکت های حاضر در بورس تهران کامودیتی محور هستند، بصورت مستقیم سبب چشم انداز کاهش فروش و سودآوری شرکت‌ها می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: دو عامل اقتصاد کلان و تصمیمات صنایع به عنوان دلایل داخلی بر ریزش شاخص موثر است. در اقتصاد کلان، روند هفته‌های اخیر افزایش نرخ بهره در بازار بدهی و بازار بین بانکی بود و نرخ‌ها به بیش از 21 درصد رسید. افزایش نرخ بهره سبب کاهش جذابیت بازار سرمایه در مقایسه با بازار پول می شود و در عین حال هزینه مالی شرکت‌های تولیدی را افزایش می‌دهد. در نتیجه بطور همزمان، سرمایه‌ها از بازار سرمایه به بازار پول و سپرده‌ها رفته و به دلیل افزایش هزینه مالی، سود شرکت ها کاهش می‌یابد.

حسینی درخصوص اثر تصمیمات صنایع بر ریزش شاخص عنوان کرد: سیاست قیمت‌گذاری دستوری دولت سبب شده چند صنعت با وجود رشد شدید قیمت مواد اولیه و عوامل تولید، نتوانند افزایش نرخ متناسب محصول را دریافت کنند. بطور خاص، دو صنعت لاستیک و شوینده در سه ماه نخست سال زیانده شدند. زیانده شدن این صنایع که فناوری روز دنیا را در اختیار داشته و رقابت پذیری بالایی با محصولات و تولیدات خارجی مشابه دارند، سبب نگرانی سرمایه‌ گذاران این صنعت و حتی سایر صنایع شد. بدین ترتیب با وجود عملکرد سه ماهه مطلوب شرکت‌های بورسی و تقسیم بالای سود نقدی نسبت به سال قبل در مجامع سالانه شرکت‌ها اما اقبال سرد سرمایه‌گذاران به بورس رخ داد.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام