شرط گروسی برای ارایه تضمین معتبر درباره صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رافائل گروسی در کنفرانس معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته ای سازمان ملل گفت: ایران برای دریافت تضمین‌های معتبر مبنی بر اهداف صلح آمیز برنامه هسته‌ای بزرگ و رو به رشد باید اجازه دسترسی بازرسان آژانس به برنامه‌ها و اطلاعات کامل را بدهد. در غیر این صورت پیامدهایی برای چشم‌انداز امنیتی منطقه در بر خواهد داشت.

وی ادامه داد: برای حصول اطمینان از صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همکاری دو طرفه ضروری است. چون در گذشته این همکاری انجام شد، می‌توان دوباره این کار را انجام داد. اگر کشورهای بیشتری به‌دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای بیشتر باشند نمی‌توان دنیای امن‌تری ساخت.

گروسی همچنین نکاتی در مورد تهدیدهای جهانی علیه امنیت جهانی، نقش فزاینده‌ انرژی هسته‌ای کم‌کربن در تامین نیازهای انرژی و آب‌ و هوا ، تهدیدهای ایمنی هسته‌ای در جنگ اوکراین و ... مطرح کرد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم با اعلام اینکه بازگشت به برجام بهترین گزینه برای آمریکا، ایران و جهان است در این کنفرانس گفت: ایران بر خلاف ابراز تمایل برای احیای برجام از پذیرش توافق بازگشت دوجانبه واشنگتن و تهران خودداری می‌کند یا قادر به پذیرش آن نبوده و همچنان در مسیر تشدید تنش‌ها است.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام