تقاضای ۸ میلیاردی زغال سنگ به دو دلیل گرانی قیمت گاز و تحریم روسیه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از راشاتودی، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: تقاضای جهانی زغال سنگ در سال جاری میلادی ممکن است با رشد 0.7 درصدی به 8 میلیارد تن برسد که همانند سال 2013 بالاترین رقم در تاریخ خواهد بود و حتی سال آینده ز آن نیز فراتر خواهد رفت.

بر اساس این گزارش، تقاضای زغال سنگ با جهش قیمت گاز و تحریم روسیه افزایش یافته و بسیاری از کشورها را مجبور کرده به طور فزاینده‌ای از گاز به این محصول روی بیاورند و نیروگاه های زغال سنگی را که قبلا بسته بودند بازگشایی کنند.

چین بیش از نیمی از مصرف جهانی زغال سنگ را دارد و با وجود کاهش 3 درصدی تقاضا در نیمه اول سال 2022، محرک اصلی رشد تقاضا در نیمه دوم سال خواهد بود. همچنین انتظار می رود تقاضای هند به دلیل رشد اقتصادی و استفاده گسترده تر از برق افزایش یابد. علاوه بر این انتظار می رود اتحادیه اروپا به افزایش تقاضا کمک کند. چرا که به دلیل کاهش واردات گاز روسیه به طور فزاینده‌ای به زغال سنگ در تولید برق روی می‌آورد تا جایگزین گاز یا ذخیره آن برای زمستان شود.

بازارهای زغال سنگ در سال 2023 به ویژه پس از اجرای تحریم این محصول از سوی اتحادیه اروپا بی ثبات خواهند ماند و احتمالا" قیمت‌ها همچنان افزایشی خواهند بود.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام