تحلیلی از دلایل ناآرامی در مجامع شرکت ها و راهکارهای اجرایی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سه کارشناس بازار سرمایه به همراه مدیر حقوقی سازمان بورس درخصوص دلایل ناآرامی در مجامع شرکت ها طی ماه‌های اخیر و راهکارهای اجرایی، لزوم تشکیل کانون سهامداران خرد و ضعف در قانون بازار اوراق بهادار در برگزاری مجامع به گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان پرداختند که بدین شرح است:

دلایل ناآرامی در مجامع شرکت ها

بهراد موسوی: زمانی که سهامداران یک سهم را خریداری و آن را نگهداری می‌کنند، دو اتفاق رخ می دهد. یا قیمت سهم در محدوده خریداری شده می ماند و یا از آن محدوده ریزش می کند. قطعا سهامداری که وارد مجمع می‌شود به دلیل زیان مالی شدید گاهاً ریزش قیمت تا ۹۰ درصدی، خواهان شنیدن صدا است.

موضوع بعدی که مجامع را با چالش همراه می‌کند، بحث تقسیم سود است. سهامدار انتظار دارد سود مناسبی تقسیم شود اما زمانی که این موضوع رقم نمی‌خورد سهامدار بیشتر از قبل معترض خواهد بود. مورد دیگر به عدم اجازه ورود سهامدار به مجمع از سوی شرکت‌ها باز می‌گردد که طبق قانون، راه ندادن سهامدار به مجمع تخلف است اما برگزاری مجامع هم چارچوب‌های خود را دارد.

چاره کار پاسخگو بودن اعضای هیات مدیره شرکت‌ها، ارائه وضعیت و چشم انداز صحیح از آینده شرکت، ارائه طرح‌های توجیهی، اطلاع‌رسانی کامل از زمان برگزاری، مکان و شکل آن و...، حفظ آرامش اعضا و از همه مهم‌تر آماده‌سازی و برگزاری مجامع در بستر‌های آنلاین می‌تواند مانع از شکل‌گیری بسیاری از مشکلات شود.

باید از سهامدار خرد در مجامع حمایت شود

مهدی میرزایی: وضعیت حواشی مجامع مربوط به چند ماه اخیر نیست بلکه سالیان متمادی این روند وجود دارد اما چند وقت اخیر به سبب توسعه رسانه‌های مجازی بیشتر دیده شده است.

وقتی حواشی مجامع مختلف بررسی می‌شود یک وجه مشترک در همه آنها وبه چشم می خورد. بین سهامداران عمده و خرد تعارض وجود دارد به این معنی که سهامدار عمده در تصمیم‌گیری دخیل است اما صدای سهامداران خرد با وجود تعداد بیشتر به جایی نمی‌رسد. حمایت از سهامدار خرد، ورود به موقع و صحیح سازمان بورس و برخورد با متخلفان، راهکارهایی است که باید اجرایی شود.

ضعف قانونی مجامع را با حاشیه همراه می‌کند

محمدعلی شیری زاده مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس: سازمان بورس در تصمیمات مجامع هیچ گونه دخالتی ندارد و تنها بر اجرای آنها نظارت می‌کند. در فصل ۶ قانون بازار سرمایه در برگزاری مجامع جرمی تعریفی نشده و تنها یک بخش در قانون تجارت وجود دارد که آن هم بازدارندگی کافی ندارد.

احساس نیاز به تشکیل کانون سهامداران خرد بیشتر از قبل

کوروش آسایش: یکی از مشکلات اساسی بازار عدم وجود کانون سهامداران خرد است. اکثر کسب و کار‌ها یک کانون و یا اتحادیه دارند اما برای سهامداران اتحادیه‌ای وجود ندارد که از حقوق آنان دفاع کند. این گونه است که خشم سهامداران برانگیخته و برگزاری مجامع با حاشیه روبرو می شود.

در حال حاضر جایگاه سهامداران خرد کجا است؟ اصلا کسی صدای آنها را می‌شنود؟ آذر سال گذشته محسن رضایی معاون اقتصادی دولت از تشکیل کانون سهامداران خرد به عنوان یک موضوع اساسی بازار سرمایه خبر داده بود.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام