توضیحات درباره شائبه دستکاری و انتظار سبز کردن شاخص، سهام عدالت و ...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید عشقی در پاسخ به شائبه شاخص سازی گفت: شائبه دستکاری در شاخص کل و شاخص سازی عبارت نادرستی است. نه فقط شاخص کل بورس بلکه چند شاخص دیگر هم در بازار سرمایه وجود دارد که اطلاعات آن بصورت روزانه منتشر می‌شود و منتشر نشدن اطلاعات شاخص کل بورس مسئله از بازار سرمایه را حل نخواهد کرد. دو صندوق تثبیت و توسعه بازار سرمایه برای فعالیت در بازار دستورالعمل‌هایی دارند و مشخصا صندوق تثبیت بازار سرمایه فقط در مقاطعی خاص امکان خرید و فروش در بازار را دارد.  

وی افزود: اگر اوضاع اقتصادی مناسب باشد طبیعتاً قیمت سهام رو به رشد خواهد بود و در شرایط اقتصادی نامساعد هم بازار سرمایه صعودی نخواهد بود. بنابراین مثبت شدن بازار وظیفه نهاد ناظر نیست و باید بازاری منصفانه ایجاد شده و نظارت و معاملات به نحوی باشد که از دستکاری بازار و ناهنجاری هایی همچون سوء استفاده از اطلاعات نهانی جلوگیری شود.

این مقام مسئول ادامه داد: انتظار سبز کردن بازار سرمایه توسط سازمان بورس مشابه داستان قیمت گذاری های دستوری است. رسالت سازمان بورس مثبت یا منفی کردن روند بازار نیست. رسالت نهاد ناظر بازار سرمایه ایجاد بازاری شفاف، منصفانه و کارآمد و فراهم کردن زیرساخت‌ها، ابزارها و نهادهای ضروری و نظارت بر بازارها و نهادهای مالی و ناشران است. مثبت و منفی شدن بازار سرمایه بستگی به سیاست های کلی اقتصادی دارد.

عشقی عنوان کرد: سازمان بورس مسئول و پیگیر سود آور شدن یک صنعت و یا کاهش زیان یک صنعت نیست. چرا که اصولاً سازمان بورس مسئول سیاست گذاری های اقتصادی نبوده و فقط تنظیم‌گر و ناظر بازار سرمایه است.

وی با بیان اینکه سهام عدالت حدود ۱۰ درصد از کل بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد، توضیح داد: آزادسازی یک باره بخش عمده این سهام به سهامداران و به کلیت بازار سرمایه آسیب خواهد زد. امکان فروش کل پرتفوی سهام عدالت برای سهامداران فراهم نیست. چرا که بازار سرمایه کشش فروش کل سهام را ندارد و اگر عرضه این سهام در بازار سرمایه زیاد شود قیمت ها افت خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان بورس درباره پذیره نویسی صندوق های سرمایه گذاری تضمین اصل سرمایه گفت: اساسنامه صندوق سرمایه گذاری تضمین اصل سرمایه به عنوان ابزار جدید این بازار در هیات مدیره سازمان بورس تصویب و ابلاغ شده و مجوز تاسیس دو صندوق نیز صادر شده و به زودی پذیره نویسی این دو صندوق انجام خواهد شد. صندوق های تضمین اصل سرمایه، ابزاری برای اشخاصی هستند که تمایلی به ریسک روی اصل سرمایه ندارند و در عین حال قصد سرمایه گذاری در بازار سرمایه دارند.

عشقی از تصویب پیشنهاد اصلاح اساسنامه دو صندوق دارا یکم و پالایش یکم در هیات مدیره سازمان بورس و شورای عالی بورس خبر داد و افزود: این پیشنهاد برای تصویب به هیات وزیران ارسال شده و در نوبت طرح قرار دارد و به محض اصلاح اساسنامه امکان تغییر در ارکان صندوق ها فراهم شده و امکان صدور و ابطال در این صندوق فعال می‌شود تا قیمت روز صندوق ها به NAV نزدیک شود.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام