پیش بینی شاخص در سه سناریو + سه عامل موثر در هدایت مثبت بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی سوری با ارزیابی شرایط بازار و پایین بودن احتمال ریزش سنگین شاخص بورس اعلام کرد: بطور کلی، زمانی که فعالان انتظار ریزش شدیدی نداشته باشند، بازار می‌تواند خوش‌بینانه‌تر به فعالیت ادامه دهد. اکنون نگاه بازار بر برجام مثبت است. زیرا فعالان بر این باورند در صورت ایجاد روابط با کشورهای دیگر، شرکت‌ها برای فروش محصولات، تامین تجهیزات مورد نیاز تعمیرات، طرح‌های توسعه‌ای و انتقال پول به داخل، شرایط بهتری را می‌توانند تجربه کنند.

در بازار سرمایه مهم‌ترین متغیر، P/E است. هر زمان P/E بازار کمتر از ۶.۳ بوده، پایدار نمانده و با P/E بیش از ۸ و ۸.۴ هم دچار مشکل شده است. P/E فعلی بازار حدود ۶.۹ است. در سناریو بدبینانه، شاخص کل در کف ۱.۳۴ میلیون واحدی، سناریو متعادل با P/E بیش از ۸ ، شاخص در محدوده ۱.۶۸ میلیون واحدی در سناریو خوش‌ بینانه‌ تر، شاخص در سطح ۱.۷۶ میلیون واحدی قرار می گیرد.

در مورد نسبت P/E می‌توان استراتژی‌های ساده‌ای برای سرمایه‌گذاران تازه‌ کار طراحی کرد که سطح ریسک را در بازار بشناسند و ضرر نکنند اما نگاه به نسبت P/S به این سادگی نیست. یکی از اشتباهاتی که در نسبت P/S اتفاق می‌افتد مقایسه P/S شرکت‌ها و صنایع مختلف با یکدیگر است. برخی صنایع ذاتی P/S پایینی همانند پالایشی ها دارند ولی پتروشیمی ها عموماً P/S بالاتری دارند. زیرا وقتی این P/S با حاشیه سود ترکیب می‌شود معنادار می شود.

از دست رفتن اعتماد عمومی، سرمایه اجتماعی و نگرانی از وضعیت قیمت‌های جهانی از جمله مشکلات فعلی بازار سرمایه است. در شرایطی که بازار سرمایه انتظار افت بیشتری را ندارد، تحریک تقاضا، بسته‌های حمایتی و تزریق نقدینگی می‌تواند بورس را به سمت مثبت سوق دهد. تمایل به سرمایه‌ گذاری در داخل کاهش یافته که تهدید بزرگی است و منجر به نگرانی خروج پول در کنار خروج استعدادها می شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام