حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نهاده‌های دامی به صرفه نیست/ راه‌حل رونق تولید

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید جعفری با بیان اینکه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نهاده‌های دام به‌صرفه نیست، گفت: راهی جز استفاده از نهاده‌های دامی داخلی و استفاده از ضایعات باقی‌مانده محصولات کشاورزی برای تولید خوراک دام وجود ندارد.

وی افزود: بعد از مردمی‌سازی یارانه‌ها، افزایش هزینه‌های تولید و گرانی محصولات پروتئینی، میزان جوجه‌ریزی کاهش یافته و سبب کاهش تقاضا خوراک دام شد. به‌طوری که کارخانه‌ های خوراک دام بطور متوسط با 30 درصد ظرفیت کار می‌کنند. در نهایت قیمت خوراک دامی تولیدی توان رقابت قیمتی با رقبای خارجی از جمله ترکیه را ندارد.

این مقام اجرایی ادامه داد: با توجه به اینکه تا اوایل سال جاری نهاده‌های دامی از جمله ذرت، کنجاله سویا و جو با ارز دولتی وارد می‌شد و تولید داخلی این محصولات صرفه نداشت، راه‌حل رونق تولید در صنعت دام و طیور و کارخانه‌جات خوراک، پرداخت کالابرگ برای بالابردن مصرف و صادرات محصولات پروتئینی است.

جعفری توضیح داد: مقرر شد صادرات خوراک دام و درگیر روند اداری است. جایگزینی نهاده‌های جدید در خوراک دام امکان تغییر ضریب تبدیل آن را دارد اما در نهایت باید به‌سمت استفاده از نهاده‌های داخلی در تولید خوراک رفت. زیرا واردات نهاده‌ها صرفه اقتصادی نداشته و قیمت تمام‌شده را بالا می‌برد.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام