سویه جدید امیکرون با BA.۴.۶ به سرعت از راه رسید / هرآنچه که باید دانست

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، آخرین سند در مورد انواع کووید از سوی آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا UKHSA نشان می دهد از ۱۴ آگوست، ۳.۳ درصد از نمونه های مثبت مبتلایان به کووید در بریتانیا از نوع سویه BA.۴.۶ هستند و از آن زمان به بعد این سویه رشد کرده و حدود ۹ درصد موارد توالی شده را در حال حاضر اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش، طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، ۹ درصد از موارد اخیر مبتلایان به کرونا نیز از نوع سویه جدید BA.۴.۶ بوده و در چند کشور دیگر نیز شناسایی شده است.

سویه امیکرون BA.۴.۶ از ریشه های نوع امیکرون BA.۴ است. BA.۴ اولین بار در ژانویه ۲۰۲۲ در آفریقای جنوبی شناسایی شد و از آن زمان در کنار نوع BA.۵ در سراسر جهان گسترش یافته است.

دقیقا" مشخص نیست سویه جدید BA.۴.۶ چگونه پدید آمده اما ممکن است یک نوع ترکیب جدید باشد. ترکیب مجدد زمانی اتفاق می‌افتد که دو نوع مختلف SARS-CoV-۲ ویروسی که باعث کووید ۱۹ می‌شود به طور همزمان یک فرد را آلوده می‌کنند.

سویه BA.۴.۶ از بسیاری جهات شبیه BA.۴ است اما حامل جهش به پروتئین اسپایک (پروتئینی روی سطح ویروس که به آن اجازه ورود به سلول‌ها را می‌دهد) است. این جهش R۳۴۶T در انواع دیگر سویه ها نیز دیده شده که با فرار سیستم ایمنی همراه بوده به این معنا که به ویروس کمک می کند تا از آنتی بادی های به دست آمده از واکسیناسیون و عفونت قبلی فرار کند.

عفونت‌های اومیکرون معمولاً کمتر باعث بیماری جدی‌تر می‌شوند و مرگ و میر کمتری با اومیکرون نسبت به انواع قبلی در سطح دنیا گزارش شده و انتظار می رود این حالت نیز برای سویه BA.۴.۶ اعمال شود اما هنوز هیچ گزارشی مبنی بر اینکه این نوع سویه باعث علائم شدیدتر می شود یا خیر، وجود ندارد.

متغیرهای امیکرون تمایل بیشتری نسبت به انواع قبلی دارند. به نظر می رسد سویه BA.۴.۶ حتی در فرار از سیستم ایمنی بهتر از BA.۵ نوع غالب فعلی باشد. اگرچه مطالعات دقیق و جامعی هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

برآوردهای اولیه حاکی از آن است که BA.۴.۶ نسبت به BA.۵ در انگلستان ۶.۵۵ درصد مزیت تناسب اندام نسبی دارد که نشان می دهد BA.۴.۶ در مراحل اولیه عفونت سریعتر تکثیر می شود و نرخ رشد بالاتری نسبت به سویه BA.۵ دارد. همانطور که مزیت تناسب اندام نسبی BA.۴.۶ به طور قابل توجهی کمتر از BA.۵ نسبت به BA.۲ است ( ۴۵ تا ۵۵ درصد).

افرادی که سه دوز از واکسن اصلی کووید (فایزر) را دریافت کردند در پاسخ به سویه BA.۴.۶ نسبت به BA.۴ یا BA.۵، آنتی‌بادی‌های کمتری تولید می‌کنند که این موضوع نگران کننده است و نشان می دهد که واکسن های کووید ممکن است در برابر BA.۴.۶ کمتر موثر باشند.

ظهور سویه جدید BA.۴.۶ و دیگر انواع جدید ویروس همچنان نگران کننده است و این  سویه های جدید نشان می دهند که ویروس همچنان وجود دارد و برای یافتن راه‌های جدیدی برای غلبه بر پاسخ ایمنی در برابر واکسیناسیون و عفونت های قبلی در حال جهش است.

اطلاعات نشان می دهد افرادی که قبلاً کووید داشتند، می توانند دوباره به این ویروس مبتلا شوند.این به ویژه در مورد امیکرون صادق است و در برخی موارد، ابتلاهای بعدی می تواند بدتر باشد اما واکسیناسیون همچنان محافظت خوبی در برابر بیماری های شدید این ویروس ارائه می دهد و بهترین سلاحی است که برای مبارزه با کووید وجود دارد.

مطالعات نشان داده واکسن چند ظرفیتی کرونا که از طریق بینی تزریق می‌شود، پاسخ ایمنی قوی در برابر سویه اصلی SARS-CoV-۲ و همچنین دو نوع نگران‌ کننده در مدل‌های موش ایجاد کرده است.

نظارت دقیق بر انواع جدید ویروس از جمله BA.۴.۶ بسیار مهم است. زیرا این سویه ها می توانند به موج بعدی همه گیری کووید منجر شوند و برای عموم مردم مراقبت کردن و پیروی از تدابیر بهداشت عمومی برای جلوگیری از گسترش ویروس بسیار مسری، امری مهم و حیاتی است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام