حاشیه سود ۵۶ و ۶۴ درصدی چهار اوره‌ ساز بورسی در زمستان و بهار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، موسسه مشاوره انرژی SolutiEn در گزارشی با عنوان "برندگان و بازندگان ایرانی از بحران انرژی در جهان" به بررسی سود و زیان شرکت‌های پتروشیمی ایرانی در مواجهه با بحران انرژی پرداخت.

بر اساس این گزارش، قیمت متانول صادراتی ایران بصورت کلی همبستگی بالایی با قیمت نفت خام و زغال سنگ چین دارد اما طی یک سال اخیر و با بروز بحران در بازارهای جهانی انرژی، اثر پذیری قیمت متانول از زغال سنگ چین بیشتر از نفت خام بود. قیمت نفت خام با رشد 65 درصدی، قیمت زغال سنگ چین با رشد 40 درصدی و قیمت متانول صادراتی ایران (CFR چین) نسبت به میانگین 5 ساله با رشد 30 درصدی روبرو شد.

شرکت‌های متانول ساز یکی از سودآورترین شرکت‌های حاضر در بورس بودند اما در یک سال اخیر دو عامل قطعی گاز در زمستان و جا ماندن قیمت متانول از افزایش قیمت‌های جهانی این روند چند ساله را دگرگون کرد. میانگین حاشیه سود سه پتروشیمی متانولی حاضر در بورس از متوسط 48 درصد در 5 سال اخیر به منفی 23 درصد در زمستان 1400 کاهش یافت و با بهبود اندک قیمت متانول و اعمال سقف بر قیمت خوراک گاز طبیعی این میانگین حاشیه سود در بهار به 28 درصد افزایش یافت.

اثر پذیری اوره از قیمت‌های گاز طبیعی و البته تنگنای بازار نهاده‌ها و محصولات کشاورزی باعث شده تا قیمت اوره صادراتی ایران برخلاف متانول، جهش قابل توجهی را تجربه کند. نرخ خوراک گاز طبیعی به دلیل اتصال به نرخ 4 هاب گازی به نوعی نماینده تحولات قیمتی گاز طبیعی در بازه مورد نظر است. طی مدت یک سال اخیر قیمت اوره صادراتی ایران همگام با نرخ خوراک پتروشیمی نسبت به میانگین 5 ساله، 160 درصد رشد داشت.

جهش 3 برابری نرخ خوراک گاز طبیعی شرکت های اوره‌ ساز در یک سال اخیر سبب شد تا بخش عمده رشد درآمدی این شرکت‌ها در قالب بهای تمام شده تعدیل شود. در شرایطی که میانگین حاشیه سود 4 شرکت اوره‌ساز بورسی در 5 سال اخیر 45 درصد بوده که این شاخص در زمستان و بهار به 56 و 64 درصد افزایش یافت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام