۵ مرحله همکاری شهرداری با بورس کالا: از عرضه مستمر املاک تا خرید مواد و...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عماد الدین سخایی درباره همکاری شهرداری با بورس کالا گفت: استفاده از ظرفیت های این بورس در ۵ مرحله اجرایی می شود. به طوری که شهرداری قصد دارد در استمرار عرضه املاک، خرید مواد مورد نیاز از بورس کالا، تنوع عرضه املاک به تجاری و اداری، ورود به صندوق املاک و مستغلات و بهره گیری از ابزارهای مالی همچون مشتقه، همکاری ها را با بورس کالا توسعه دهد.

مصوبه سال ۹۹ شورای عالی بورس در خصوص تشکیل بورس املاک ذیل بورس کلا، اقدام مثبتی بود اما این مصوبه به بازیگر اصلی و موثر نیاز داشت تا بتواند وارد این بازار شود و عرضه های مستمری انجام دهد.

دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی معمولا در مقابل تغییرات و استفاده از ابزارهای نوین، مقاومت می کنند. با عرضه املاک شهرداری در بورس کالا، سایردستگاه های مرتبط و موثر در عرضه املاک نیز راغب می شوند که در این ظرفیت شفاف استفاده کنند. نکته مهم این است که برخی از نهادها دارای ملک، دارای صاحبان سهام هستند که استقبال این نهادها به عرضه املاک در بورس کالا به شفافیت در صورت های مالی این نوع موسسات و نهادها کمک شایانی می کند.

در خصوص برنامه آینده شهرداری برای استفاده از ساز و کار بورس کالا قرار است در چند مرحله عرضه املاک در بورس کالا و سایر اقدامات را ساماندهی شود. اول اینکه عرضه املاک ستمر باشد و بتواند املاک را متنوع و املاک تجاری و اداری را نیز در بورس کالا عرضه کند. همچنین خرید محصولات مورد نیاز در حوزه عمرانی نیز از سوی شهرداری تهران آغاز شده است.

در دوره مدیریت جدید، عزم شهرداری جزم است که بتواند انواع ملک های در اختیار از جمله تجاری، اداری یا مسکونی را از طریق بورس کالا عرضه کند. در حالی که این رویه در گذشته به شکل فروش به صورت مزایده و تهاتر انجام می شد اما این مسیر برای تحقق شفافیت به سمت بورس کالا تغییر کرد.

در گام های بعدی شهرداری تلاش می کند بتواند صندوق املاک و مستغلات را نیز راه اندازی کند که نوعی مولد سازی اموال و دارایی برای مردم شهر صورت بگیرد و در مرحلههای بعدی به سمت استفاده از ابزارهای نوین و ابزارهای مشتقه بازار املاک نیز حرکت می کند.

بورس کالا طی این سال ها در سایر کالاها همچون فلزات و پتروشیمی به مرجع قیمتی تبدیل شده که این رویه به طور همزمان به نفع مصرف کنندگان و تولید کنندگان بود. شاید عرضه های مستمر املاک در مناطق مختلف از سوی شهرداری و سایر نهادها نیز بتوانند به مرور تابلوی بورس کالا را در روند کشف قیمت ها در بازار اثرگذار کند.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام