آخرین تحولات احیای برجام با اعلام موضع گروسی، آمریکا، اروپا و ایران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رافائل گروسی مدیرکل آژانس با اعلام ادامه دسترسی محدودی به تاسیسات هسته‌ای ایران، گفت: آمادگی تعامل مجدد با ایران وجود داشته و از تهران انتظار می رود اجازه کامل بازرسی از تاسیسات هسته‌ای را به آژانس بدهد.

براساس این گزارش، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت: اروپا از تحولات داخل ایران مطلع بوده و اوضاع را زیر نظر دارد. قبلا هم در خصوص مرگ مهسا امینی اعلام موضع شده و انتظار می رود در این زمینه تحقیقات به‌درستی انجام شود. با این همه مذاکرات درباره رفع تحریم‌ها از تحولات اخیر ایران مجزا است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرد: پاسخ اخیر ایران سازنده نبود و اجازه کامل کردن توافق را نداد ولی آمریکا همچنان معتقد است بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران امکان‌پذیر است

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز گفت: فاصله زیادی با بازگشت به احیای برجام و دستیابی به توافق وجود دارد.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم گفت: قبل از رای‌گیری مجلس درباره توافق احتمالی با ایران باید اقدامات زیادی انجام شود ولی از رئیس‌جمهور و توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌ شود.

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه هم گفت: ازسرگیری مذاکرات با ایران هنوز امکان‌پذیر است اما آمریکا و سایر طرف‌ها باید به تهران این موضوع را اعلام کنند که پیشنهاد فعلی آخرین پیشنهاد است.

محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به دیدار ابراهیم رئیسی با مکرون گفت : در این دیدار ابتکارهایی مطرح شد که اگر طرف مقابل تمایل یا اراده‌ای برای به سرانجام رساندن توافق داشته باشد، مسیر باز است.

حسین امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه هم گفت: در صورت وجود اراده لازم در آمریکا، توافق همچنان در دسترس است.  آژانس هم باید بر اساس وظایف و مسؤولیت فنی عمل کرده و از رویکرد سیاسی و دوگانه در مورد برنامه صلح آمیز هسته‌ای فاصله بگیرد.

علی باقری رئیس هیات مذاکره کننده ایران هم در دیدار با نماینده‌ انگلستان در سازمان‌های بین‌المللی بر عزم جدی ایران برای تأمین منافع ملی در مذاکرات احیای برجام تاکید کرد.

انتهای پیام