دو دلیل رشد ۵ درصدی صنعت در سه ماه نخست سال از نگاه معاون وزارت صنعت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدمهدی برادران در خصوص دلایل رشد بخش صنعت به ایرنا اعلام کرد: بر اساس مرکز ملی آمار با تسهیل تامین مواد اولیه و ایجاد محدودیت برای واردات، بخش صنعت در سه ماه نخست سال جاری رشد ۵.۱ درصدی تجربه کرد و با وجود مشکلات تامین برق و غیره، روند تولید، صادرات و کیفی‌سازی صادرات مثبت بود.

بر اساس این گزارش این دو دلیل سبب شد تا تولیدکنندگان نیز اعتماد بیشتری پیدا کرده و تولید انبوه محصولات را با شدت دنبال کنند. این حجم تولید بالا هم در بازار داخلی و هم با نگاهی به بازارهای بین‌المللی و افزایش صادرات ملموس بود.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرچه ابتدا تورم‌زا بود و مشکلاتی را برای صنایع به‌ویژه صنایع غذایی ایجاد کرد اما ضرورتی بود که همه صاحبان صنایع نیز بر آن اذعان داشتند و تاکید می‌کردند که این رانت و امتیاز ویژه باید حذف شود زیرا مشکلات متعددی در عرصه‌های تولید و صادرات ایجاد کرده بود.

با شفاف‌سازی و بازار رقابتی می‌توان در صنایع غذایی با واردات مواد اولیه به‌ویژه در حوزه‌های گندم، آرد و روغن که نرخ‌های جهانی آنها نیز کاهش یافته آن‌ها را برای حفظ بازار به صنعت منتقل کرد.

سایر حوزه‌ها و صنایع نیز به سمت رقابتی‌تر شدن پیش خواهد رفت و در این زمینه با توجه‌ ویژه‌ به صنایع دارویی و صادرات این صنعت، تفاهم‌نامه‌های خوبی با سازمان غذا و دارو منعقد شد. این برنامه تاکنون درگیر محدودیت‌های ناشی از ارز دارو بوده اما اکنون تولیدکنندگان رضایت دارند. زیرا بدون محدودیت می‌توانند به صادرات بیاندیشند و این مهم ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده که به سالم‌سازی فضای تولید کمک کرد.

شرکت‌ها و به‌خصوص شرکت‌های باسابقه و قدیمی به به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت کرده‌اند و از ابتدای سال جاری، عمده محصولات به بهره‌برداری رسیده در حوزه دانش‌بنیان بوده که پس از سال‌ها به نتیجه رسید.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام