برنامه دولت برای پایش نقدینگی ، کنترل تورم و طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیکی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احسان خاندوزی در نشست خبری از اجرای طرح آزمایشی کالابرگ الکترونیکی طی روزهای آینده در یکی از استان‌های جنوبی خبر داد و اعلام کرد: در صورت اجرای موفقیت آمیز این طرح، می توان برای کل کشور آن را تعمیم داد. منابع طرح از طریق یارانه که ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان است، تامین می شود.

تخصیص سه میلیارد دلار ارز برای واردات دارو

بیش از سه میلیارد دلار ارز برای واردات مواد اولیه و برخی داروها اختصاص یافت. علاوه بر تخصیص ارز برای رفع فوری مشکلات صنعت دارو، ثبت سفارش اقلام مرتبط نیز با فوریت و ظرف ۲۴ ساعت انجام و تعیین تکلیف می شود.

آماری از تورم فصلی و نقطه به نقطه

تورم فصلی بخش صنعت در تابستان ۱۴.۸ درصد کاهش یافت و به منفی ۲.۳ درصد رسید که نشان دهنده کاهش در قیمت کالاهای صنعتی است. تورم نقطه به نقطه بخش صنعت تابستان نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۲ درصد کاهش پیدا کرد ضمن آنکه تورم سالانه بخش صنعت در تابستان ۷.۶ درصد کاهش یافت.

در حوزه معدن نیز تورم فصلی تولیدکنندگان ۹.۴ درصد و تورم نقطه به نقطه این بخش ۱۴ درصد و تورم سالانه ۲۱.۷ درصد کاهش پیدا کرد. تورم فصلی در بخش خدمات افزایشی بود و از ۲.۴ درصد در بهار به ۱۶.۲ درصد در تابستان رسید. گزارش های تولید کالاهای صنعتی و معدنی نشان می دهد در نیمه نخست سال شرکت های معدنی و صنعتی بزرگ ۱۲.۷ و ۵.۳ درصد افزایش تولید داشتند و میزان فروش آنها در هفت ماهه ۹.۹ درصد بیشتر شد.

آخرین وضعیت طرح مالیات بر عایدی سرمایه

طرح مالیات بر عایدی سرمایه که مالیات بر سوداگری و دلالی است، موجب کاهش انگیزه برای نقدینگی های غیرمولد و سفته بازی می شود. جزئیات این طرح سال جاری در کمیسیون اقتصادی دولت نهایی شد و در دستور کار مجلس نیز قرار دارد و به محض تصویب، دولت آن را اجرایی خواهد کرد. خرداد ماه طرحی به نام قانون مالیات های مستقیم در وزارت اقتصاد تهیه شد و آماده ارسال به کمیسیون اقتصادی دولت است.

برنامه دولت برای پایش نقدینگی و کنترل تورم

کمیته و کارگروهی با دستور رییس جمهور در پایش تورم ایجاد شد تا با حضور معاون اول جلساتی تشکیل و دستگاه ها گزارش عملکرد را ارائه می دهند. بانک مرکزی هدف‌گذاری رشد نقدینگی را مشخص کرده که به بانک ها ابلاغ می شود و در این جلسات از پایش نقدینگی گزارش می دهد. برخی دستگاه ها در زمینه مصوبات عقب ماندگی داشتند و این انحراف به آنان تذکر داده شد که ۱۵ روز بعد در جلسه باید انحرافات و عقب ماندگی را جبران کنند. این اقدامات در ماه های آینده اثر را نشان می دهد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام