مواضع آمریکا، آژانس و اروپا درباره غنی‌سازی ۶۰ درصدی و پیش بینی ۹۰ درصدی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از الجزیره، آنتونی بلینکن در واکنش به اعلام غنی‌سازی ۶۰ درصدی ایران در فردو، اعلام کرد: نمی‌تواند گزارش‌ها درباره انجام این اقدام از سوی ایران را تایید کرد.

وی افزود: تلاش‌های ایران برای گنجاندن پرونده‌های اضافی برای احیای توافق هسته‌ای از سمت آمریکا رد شد. همچنین ادعاها درباره ارائه پهپادهای ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ، گزارش‌های نگران‌کننده‌ای است.

براساس این گزارش، آژانس اتمی هم آغاز تولید اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد ایران با استفاده از سانتریفوژ‌های آی‌آر-۶ در سایت فردو را تایید و در گزارش جدید اعلام کرد: ایران قصد دارد تولید اورانیوم با غنای پایین، غنی شده تا ۵ درصد یا تا ۲۰ درصد را نیز گسترش دهد.

همچنین بریتانیا، فرانسه و آلمان، تصمیم ایران برای توسعه برنامه اتمی را محکوم و اعلام کردند اقدامات ایران فراتر از محدودیت‌های برجام بوده و آن را تهی‌تر کرده است. بنابراین رایزنی با شرکا درباره بهترین راه برای مقابله با تنش هسته ای ایران ادامه دارد.

رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل هم مدعی شد ایران بزودی غنی‌‌سازی اورانیوم را حداقل تا سطح ۹۰ درصد مورد کاربرد در تسلیحات هسته‌ای ارتقاء خواهد داد.

طبق اطلاعات اسرائیل، گام‌های مقدماتی برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم تا میزان ۹۰درصد، ممکن است این امکان را برای ایران فراهم کند که در صورت اراده طی چند هفته به سلاح هسته‌ای دست یابد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام