بزرگترین خصوصی‌سازی ایران و مربوط به "فارس" هفته پیش رو قطعی می‌شود

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احسان خاندوزی با اعلام نهایی شدن بزرگترین خصوصی‌سازی ایران در هفته پیش رو گفت:در قانون بودجه سال جاری، ۷۰ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری سهام دولت لحاظ شد که مهمترین بخش آن مربوط به ۱۲ درصد بلوک هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به ارزش 108 هزار میلیارد تومان بود که با اهلیت سنجی و مبتنی بر رقابت و قیمتی ۳۲ درصد بالاتر از قیمت پایه انجام شد.

وی افزود: بخش نقدی این معامله حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است برای تامین و به شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز شده و با نهایی شدن این مقدار در هفته پیش رو معامله قطعی خواهد بود.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین وزارت اقتصاد و وزارت صنعت پیش از اجرای الگوی خصوصی سازی ایران خودرو و سایپا، جلساتی را برگزار کردند و توافق شد تا با برگزاری ۳ نشست نخبگانی در دانشگاه شریف، علامه طباطبایی و امیرکبیر، نظر صاحبنظران، اندیشکده‌ها و مدیران بخش‌های مختلف صنعت اخذ و با کسب نظر و پیشنهادات جایگزین، مدل واگذاری نهایی شود.

خاندوزی توضیح داد: با توجه به برنامه سازمان خصوصی سازی در هفته‌های آینده، سهام وثیقه ایران خودرو و سایپا با سهام‌ دیگری از دولت که در مرحله واگذاری فوری نیستند جایگزین و سهام وثیقه آزاد می‌شود.

براساس این گزارش، 8 آبان بلوک 12 درصدی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در سومین روز رقابت دو گروه و با وجود انتقادات عدیده از تصمیم بی منطق و البته تکلیفی پالایشگاه تهران به پایان رسید و سرمایه گذاری اهداف ( وابسته به صندوق بازنشستگی نفت) برنده بزرگترین معامله تاریخ بورس به ارزش 108 هزار میلیارد تومان شد.

این بلوک "فارس" شامل 58 میلیارد و 740 میلیون سهم بود که شنبه توسط سازمان خصوصی سازی به وکالت از شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با قیمت 1397 تومانی و ارزش 82 هزار میلیارد تومانی و به صورت 30 درصد نقد و باقی اقساط چهار ساله روانه میز فروش بورس شد و طی آن دو کارگزاری آگاه ( از طرف پالایشگاه تهران ) و خبرگان سهام ( از طرف سرمایه گذاری اهداف ) وارد رقابت شدند و در نهایت به بهای هر سهم 1851 تومان، مورد معامله قرار گرفت.

طی سه روز رقابا، قیمت هر سهم از 1397 تومان به 1548، 1647 و 1851 تومان معادل 32 درصد افزایش یافت و ارزش این بلوک مدیریتی از 82 هزار میلیارد تومان به 91 ، 96 و سپس 108 هزار میلیارد تومان گذشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام