درخواست اقدام فوری ابهام زادیی عرضه خودرو در بورس کالا از وزیر اقتصاد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید عشقی در نامه‌ فوری به احسان خاندوزی، خواستار اقدام مناسب و فوری برای از بین بردن ابهامات عرضه و فروش خودرو در بورس کالا شد که موجبات نگرانی سهامداران را فراهم آورده است.

براساس این گزارش، وی در این نامه اعلام کرد: صنعت خودرو در سال‌های گذشته به دلایل متعدد فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذاشته و ادامه روند قبلی تقریبا غیرممکن بود. بخشی از ضعف‌های صنعت خودرو ناشی از مدیریت‌های نادرست در این صنعت و بخش دیگر مواردی است که از خارج از صنعت خودرو و بر اساس تصمیم‌های سیاست گذاران اقتصادی بر صنعت تحمیل گشته است. قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو خصوصا بر محصولات دو خودروساز بزرگ ، سهم مهمی در زیان ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی این صنعت را به خود اختصاص داده است.

در جلسه ۲۱ تیر شورای عالی بورس با موافقت وزیر صنعت مقرر شد عرضه خودرو در بورس کالا صورت پذیرد که این فرایند به صورت گام به گام در حال تکامل بوده و از ماه گذشته تاکنون با همکاری وزارت صنعت و خودروسازان مبنی بر افزایش عرضه، روند رو به رشد آن ادامه دارد.

تاکنون تنها ۳۶ هزار خودرو در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته و رانتی بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان از بین رفته است. در حالیکه این تعداد خودرو درصد بسیار کمی از کل تولید خودرو بوده که نسبت آن به کل تولید رانت بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را در این بازار نشان می‌دهد.

علاوه بر حذف رانت، واقعی شدن تقاضا، رشد قیمت سهام خودروسازان و تاثیر آن بر بازارسرمایه (به عنوان نمونه قیمت سهام ایران خودرو از ۲۰ تیر تا ۲۰ دی با عرضه خودرو در بورس کالا با رشد حدود ۷۵ درصدی از ۱۹۰ به ۳۴۸ تومان رسیده) بازگشت اعتماد مردم به سرمایه‌گذاری، افزایش درآمد مالیاتی دولت، تزریق نقدینگی به خودروسازان جهت اجرای طرح های توسعه پیش‌رو، تحویل خودرو در موعد تحویل توسط خودروسازان، جذب نقدینگی از جامعه، عدم نیاز خودروسازان به دریافت وام از سیستم بانکی و به تبع آن کاهش اثر این بخش در خلق نقدینگی و ... از مواردی است که تا کنون با موفقیت مورد تجربه قرار گرفته و نیازمند این امر است تا زمان مناسب اجرای این طرح در بورس کالا ادامه یابد و با اصلاحات لازم تعادل در این بازار متلاطم برقرار شود.

در روزهای گذشته اظهارات شفاهی مسئولان سازمان بازرسی کل، جلسات برگزار شده در شورای رقابت، برخی مکاتبات نمایندگان مجلس با وزارت صنعت و ... سبب شده در خصوص ادامه این روند ابهاماتی ایجاد شود.

از طرفی این اظهارات بعضا برخلاف اختیارات قانونی دستگاه‌ها در خصوص کالاهای مورد معامله در بازار سرمایه بوده و این ابهام سبب نگرانی سرمایه‌گذاران شده است. لذا تقاضا می‌شود در این خصوص ارائه طریق و راهنمایی شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام