مقایسه تسهیلات اعطایی و هزینه سود پرداختی، تراز عملیاتی و ... بانک ملت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درآمد تسهیلات اعطایی و هزینه سود پرداختی بر اساس تراز عملیاتی 9 ماهه و آذر، تراز عملیاتی تجمیعی با سایر بانک های بورسی در آذر، سپرده ها، تسهیلات و وضعیت کارمزدی بانک ملت با سرمایه 26.2 هزار میلیارد تومانی به عنوان بزرگترین بانک بورسی، بررسی و مقایسه شد.

مقایسه درآمد تسهیلات اعطایی و هزینه سود پرداختی بر اساس تراز عملیاتی (9 ماه سال 1401)

- جمع درآمد تسهیلات، سپرده گذاری و اوراق بدهی بانک ملت در آذر ماه با رشد 64 و 14 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ماه قبل به 76.2 هزار میلیارد تومان رسید.

- سود پرداختی به سپرده گذاران با رشد 40 و 14 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته و ماه قبل به 35.7 هزار میلیارد تومان رسید.

- در نهایت مازاد درآمد تسهیلات اعطایی، سپرده گذاری و اوراق بدهی به سود پرداختی به سپرده گذاران با رشد 93 و 14 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و آبان ماه به 40.5 هزار میلیارد تومان رسید که بانک ملت با اختلاف 164 درصدی نسبت به بانک پاسارگاد که در رتبه دوم بانک های بورسی قرار دارد در صدر بانک های بورسی ایستاد.

نمودار تراز عملیاتی تجمیعی بانک ملت در آذر ماه

مقایسه درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده گذاری و سود پرداختی به سپرده گذاران طبق تراز عملیاتی ماهانه آذر

- جمع درآمد تسهیلات، سپرده گذاری و اوراق بدهی بانک ملت در آذر ماه با رشد 42 و 52 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته و اسفند ماه به 9.5 هزار میلیارد تومان رسید.

- مازاد درآمد تسهیلات اعطایی، سپرده گذاری و اوراق بدهی به سود پرداختی به سپرده گذاران به ترتیب با رشد 108، 8 و 98 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، آبان و اسفند ماه به 5.1 هزار میلیارد تومان رسید که 13 درصد بالاتر از میانگین تراز عملیاتی حاصله طی سال جاری است.

بانک ملت با ثبت عملکرد درخشان و صعودی توانسته با اقتدار و فاصله معنادار با بانک پاسارگاد که در رتبه دوم بانک های بورسی قرار دارد، توان عملیاتی را به رخ رقیبان کشیده و برگ زرین دیگری را در کارنامه ثبت کند.   

مقایسه تراز عملیاتی تجمیعی بانک ملت و سایر بانک های بورسی در آذر

کل سپرده ها ‏‏‏‏‏‏‏- ریالی

در مجموع مانده کل سپرده های ریالی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با جهش 32 درصدی روبرو شده و از 309.8 به 410 هزار میلیارد تومان رسید.
همچنین در مقایسه با ماه قبل و اسفند سال گذشته، یک و 26 درصد رشد نشان می دهد.

سپرده های هزینه زا ‏‏‏‏‏‏‏- ریالی

- مانده سپرده های هزینه زای ریالی در پایان آذر ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش 32 درصدی را نشان می دهد.

- سپرده های کوتاه مدت نسبت به دوره مشابه، ماه قبل و سال گذشته به ترتیب 11 ، یک و 13 درصد افزایش داشت و به 161.7 هزار میلیارد تومان رسید.

- سپرده های بلندمدت نسبت به دوره مشابه، ماه قبل و سال گذشته به ترتیب 51 ، یک و 37 درصد افزایش داشت و به 248.4 هزار میلیارد تومان رسید.

سپرده های غیر هزینه زا - ریالی

- در بخش سپرده های غیرهزینه زا بانک توانسته نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 109 درصدی را به خود اختصاص دهد. همچنین در مقایسه با اسفند سال قبل 93 درصد رشد داشت که عملکردی درخشان محسوب می شود.

- سپرده های قرض الحسنه جاری ریالی با سهم بری 88 درصدی، بیشترین بخش از سپرده های غیر هزینه زای ریالی بانک را تشکیل می دهد که در مقایسه با آبان ماه و اسفند سال قبل از رشد 3 و 125 درصدی برخوردار شد.

کل تسهیلات (مصارف)

تسهیلات ریالی

- مانده تسهیلات ریالی در آذر ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، آبان و اسفند به ترتیب با 56 ، 3 و 54 درصد افزایش از 386.9 به 605.4 هزار میلیارد تومان رسید.

- جمع کل تسهیلات نسبت به مدت مشابه سال گذشته، آبان و اسفند به ترتیب با 30 ، 3 و 22 درصد افزایش از 797 به 970.5 هزار میلیارد تومان رسید.

بیشترین سهم درصد از کل تسهیلات ریالی مربوط به مانده تسهیلات مرابحه به میزان 52 درصد است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ماه قبل و اسفند به ترتیب با 57 ، 4 و 47 درصد رشد از 199.9 به 313.6 هزار میلیارد تومان رسید.

- درآمد تسهیلات مرابحه (تجمیعی) در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ماه قبل و اسفند به ترتیب با 74 ، 16 و 18 درصد رشد از 18.5 به 32.3 هزار میلیارد تومان رسید.

نمودار سهم درصد تسهیلات ریالی بانک ملت

وضعیت کارمزدی بانک ملت در آذر ماه 

در آذر ماه بانک ملت با کسب مبلغ 594 میلیارد تومان درآمد کارمزد، مجموع درآمد کارمزدی را به رقمی بالغ بر 6.7 هزار میلیارد تومان رساند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 76 درصد رشد داشت و در مقابل هزینه های کارمزد صرفاً 18 درصد رشد داشته و در نهایت خالص درآمد کارمزد با رشد 113 درصدی نسبت به 9 ماه سال گذشته از حدود 2.3 به 4.9 هزار میلیارد تومان رسید.

چکیده عملکرد:

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام