درخواست حمایت سازمان بازرسی از فروش محصولات "خودرو و خساپا" در بورس کالا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد نعمت بخش خواستار حمایت سازمان بازرسی کل از عرضه خودرو در بورس کالا شد و گفت: انجمن خودروسازان از روند عرضه خودرو در بورس دفاع می‌کند. چرا که بطور مثال عرضه محصولات ایران خودرو در بورس کالا نسبت به قیمت‌های حاشیه بازار پایین تر است.

وی افزود: با تداوم عرضه ها قیمت‌های کشف شده نسبت به بازار پایین‌تر رقم می خورد. در این مسیر خودروسازان ضرر نمی‌کنند و حتی اگر سود بیشتری هم عاید آنها شود، جبران مواقعی است که ضرر کردند و به توسعه تولید می رسد. در روند قرعه‌کشی 85 درصد متقاضیان دلال بودند. طبق آمار راهور ناجا، 75 درصد محصولات سایپا طی سال گذشته تغییر سند دادند که نشان می‌دهد 25 و 15 درصد متقاضیان سایپا و ایران‌ خودرو خریدار واقعی بودند.

نعمت بخش ادامه داد: اگر مسئولان قصد حمایت از فروش در حاشیه بازار ندارند دست‌کم مانع عرضه خودرو از طریق بورس کالا هم نشوند و اجازه دهند خودروسازان محصولات را بدون زیان به فروش برسانند. باید از نمایندگان مجلس پرسید چرا وقتی خودروسازان مجبور بودند محصولات را در ‌قرعه‌کشی‌ها کمتر از قیمت تمام‌شده بفروشند و زیان کنند و صف 5 میلیون نفری برای عرضه‌های 10 هزار دستگاهی تشکیل می‌شد،‌ مخالفتی نداشتند؟ اگر مردم به صنعت خودرو بدبین و از کیفیت ناراضی هستند به دلیل قیمت‌گذاری دستوری است. وقتی یک کارخانه زیان‌ده است، نمی‌توان از آن انتظار کیفیت داشت.

به گفته وی، روش قرعه‌کشی و تعیین قیمت دستوری بسیار اشتباه است. باید دید به چه دلیل نمایندگان مجلس، قرعه‌کشی را بهتر از بورس می‌دانند و استدلال آنها چیست. مگر زمانی که قرعه‌کشی انجام می‌شد، قیمت‌ها بالا نمی‌رفت؟ اقتصاددانان باید فکری به حال نقدینگی جامعه کنند تا به سمت هر بازاری حرکت نکند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام