دامنه تحریم‌ها به چین، امارات و عراق هم کشیده شد/ عدم سفارش با دلار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهراد عباد با اشاره به احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی کشورهای اروپایی و تاثیر آن در اقتصاد به ایلنا گفت:در سال‌های اخیر اروپایی‌ها نیز به کشورهای تحریم‌ کننده اضافه ودامنه تحریم‌ها به چین، امارات و عراق هم کشیده شده و آنها نیز از تحریم‌ها تبعیت می‌کنند و بسیاری از شرکت‌ها ارتباط مستقیم ندارند.

وی افزود: ایران به اروپایی‌ها در انتقال تکنولوژی و فناوری وابسته است اما در این سال‌ها بهره‌گیری از دانش‌ها کمتر شده و قطع ارتباط تجاری اروپا با ایران در دو حوزه صادرات و واردات تاثیر می‌گذارد. فعلا آمار صادرات از ایران به اروپا به کمترین حد رسیده و بیشترین حجم صادرات کالاهای ایرانی به اروپا (به خصوص شرق اروپا) با واسطه ترکیه انجام می‌شود.

این مقام صنفی ادامه داد:شرکت‌های بزرگ اروپایی از تحریم‌های آمریکا حمایت و سخت‌گیرانه وارد ارتباط می‌شدند اما شرکت‌های کوچک و متوسط آلمان و ایتالیا همکاری می‌کردند. اگر سخت‌گیری‌های بیشتر اروپا اعمال شود بدون تردید در تامین نیازها به‌ویژه در حوزه تکنولوژی‌ و فناوری‌های نفت و گاز با مسئله جدی مواجه خواهد شد.

عباد گفت: تصور این است قیمت دلار افزایش می‌یابد اما بحث ارزش پول ملی است و باید قبول کرد کشورهای جهان عضو سازمان تجارت جهانی هستند و نسبت به قوانین بین‌المللی آی سی سی ICC، شبکه حمل و نقل و بانک‌های بین‌المللی تبعیت نشان می‌دهند و قوی‌ترین و یکی از ارزهای رایج در دنیا دلار است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام