گزارش خاندوزی از عملکرد دولت در واگذاری ها، فروش سهام، رد دیون و ...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احسان خاندوزی در صحن علنی درباره انتشار اوراق برای جبران کسری‌های بین سال های مختلف دولت گفت: تلاش بر این بوده بار کمتری به حوزه اوراق وارد شود و استقراض کمتری صورت بگیرد. از مجموع واگذاری دارایی‌های مالی 204 هزار میلیارد تومانی مصوب در قانون بودجه سال جاری در 10 ماهه 172 هزار میلیارد تومان محقق شد.

وی افزود: بالغ بر 150 هزار میلیارد تومان طی 10 ماه سال برای بازپرداخت اوراق دولت هزینه شد که اصل و سود آنها را به بازار برگرداند. در مقابل 67 هزار میلیارد تومان فروش اوراق نقدی بود. مابه تفاوت این دو رقم 87 هزار میلیارد تومان است که خالص بازپرداخت دولت به بازار بشمار می‌رود یعنی بیش از آنکه دولت در ده ماهه از استقراض و انتشار به عنوان وسیله تامین کسری بودجه استفاده کند به بازار برگردانده است.

این عضو کابینه دولت ادامه داد: در حوزه فروش سهام در عملکرد 10 ماهه، 94 درصد مصوب انجام شد. از این میزان بیش از 12 درصد به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس باز می گردد که بزرگترین مزایده تاریخ واگذاری ها محسوب می شود.  از مجموع 130 هزار میلیارد تومان رد دیون، بالغ بر 119 هزار میلیارد تومان تعیین تکلیف شده و فقط 11 هزار میلیارد تومان باقی مانده است.

خاندوزی درخصوص افزایش سرمایه بانک‌ها تصریح کرد: بخشی از سهام پالایشگاه شازند برای افزایش سرمایه و افزایش قدرت اعتبار دهی بانک‌ها تخصیص پیدا کرده است.در زمینه فروش نفت کمتر از 70 درصد مصوب بودجه محقق شده که مجموعا نشان می‌دهد حدود 80 درصد درآمد 10 ماهه در حوزه منابع بودجه‌ای محقق شده است.

وی اضافه کرد: فروش سهام، شاخص دقیقی برای تحقق اهداف اصل 44 نیست و بستگی به کیفیتی انجام آن دارد. در دولت سیزدهم سرعت واگذاری‌ها کاهش یافت. در دوسال گذشته رقم بسیار بزرگی از واگذاری سهام بابت رد دیون تکلیفی پرداخت شد. این واگذاری ها قانونی است اما از لحاظ منطق اقتصادی درست نیست. این شیوه واگذاری آینده بنگاه ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. مجلس به دولت کمک کند تا در بودجه 1402 نیازی به رد دیون به این روش نباشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام