انتقاد مدیرعامل شرکت بورسی از تعطیلی کارخانه به دلیل آلایندگی و تکذیب یک ادعا!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی‌اصغر گرشاسبی در واکنش به اولین ممنوعیت فعالیت معادن شرکت بورسی سیمان تهران و به دلیل آلودگی هوا به تسنیم اعلام کرد: یکی از مزایای کارخانه سیمان تهران تولید 12 هزار تن سیمان با کمترین تردد وسایل حمل‌ و نقلی است اما طبق گزارش‌های محیط زیست، بیشترین عامل آلایندگی ناشی از حمل‌ و نقل است. در صورت تعطیلی این کارخانه، سیمان مورد نیاز باید از نزدیک‌ترین کارخانه در 40 کیلومتری تهران، تأمین شود.

اگر برنامه دولت و انتظار این است کل فعالیت‌ها اعم از کارخانه سیمان و صنایع وابسته تعطیل شود مشکلی ندارد اما این تصمیم باید از سوی دولت و در خصوص کل فعالیت‌ها صورت گیرد. هنگامی که پروژه‌های ساخت و ساز تعطیل نمی‌شود، تأمین مصالح ضروری است. بنابراین خودروها برای تهیه سیمان و تأمین مصالح موردنیاز ساخت و ساز به ویژه در پروژه‌های عظیم مجبور به طی مسافت بیشتری به‌طور مثال تا کارخانه سیمان فیروزکوه یا شاهرود خواهند شد.

فاصله حدودی و میانگین 15 کیلومتری این کارخانه با مراکز مصرف (پروژه‌های ساخت و ساز در محدوده استان تهران) در صورت تعطیلی آن افزایش پیدا می‌کند و خودروها مجبور به طی مسافت بیشتر حدود 40 تا 50 کیلومتر خواهد شد بر این اساس میزان آلودگی ناشی از تردد خودروها نیز بیشتر خواهد شد و تعطیلی کارخانه تأثیری در کاهش آلودگی نخواهد داشت. کارخانه سیمان تهران جزو صنایع آلاینده نیست و تحت کنترل اداره محیط‌ زیست قرار دارد.

با وجود اینکه فعالیت نظارت محیط‌ زیست بر کارخانه؛ آلایندگی در حد استاندارد وجود دارد اما در حدی نیست که زندگی افراد را به مخاطره بیندازد که دنبال تعطیلی آن بود. همچنین هر فعالیتی تأثیرات مخربی بر محیط‌ زیست دارد و نمی‌توان بر اساس این مضرات، فعالیت کارخانه را تعطیل کرد.

سیمان تهران در سال جاری 300 میلیارد تومان مالیات به دولت داده و دولت وظیفه دارد در ازای دریافت این مالیات زیرساخت مناسب ایجاد کند اما چرا مسئولانی که این مالیات‌ها را دریافت می‌کنند به وظایفی که ایمن سازی و کاهش آلایندگی تردد است عمل نمی‌کنند؟

ادعای نقش صنعت سیمان در افزایش بیماری تنفسی و سرطان ریه، نادرست است. زیرا مستنداتی وجود ندارد. اگر اصراری بر این موضوع وجود دارد، بروند تحقیق کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام