گرانی ۳۰ درصدی بلیت هواپیما قانونی و ناشی از دلایل زیادی است !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مقصود اسعدی سامانی با اشاره به مشکلات صنعت حمل و هوایی به تسنیم اعلام کرد: ایرلاین ها سال گذشته حدود 170.12 هزار پرواز داخلی انجام دادند که 277 هزار ساعت پرواز داخلی بود. در برابر ظرفیت 21 میلیون صندلی هم 15.65 میلیون مسافر جابجا شدند. همچنین ضریب اشغال مسافر 75 و 25 درصد از پروازها خالی بود. در پروازهای خارجی 3.25 میلیون مسافر جابجا شدند و ضریب اشغال 69 درصد پروازهای خارجی را در سال گذشته داشته است.

از اول آذر سال گذشته قرار بود ایرلاین‌ها داوطلبانه 15 درصد قیمت بلیت کاهش دهند در قبال آن دولت برخی اقدامات انجام دهد که جبران این کاهش را داشته باشد اما هنوز هیچ اقدامی در تسهیلات بانکی، ارز نیمایی، ریالی شدن عوارض فرودگاهی، تخفیف در هزینه های فرودگاهی و... انجام نشده است.

سال جاری 39 درصد دستمزد افزایش یافت و تعرفه گمرکی قطعات و موتور هواپیما بر اساس ارز جهانگیری بود که سال جاری به نرخ ets یعنی حدود 25 هزار تومان شده است. از سوی دیگر تورم جهانی سبب شده هزینه تامین قطعات 30 درصد افزایش پیدا کند. قیمت لاستیک هواپیما از 1200 به بیش از 2700 دلار رسید. این دلایل باعث شد هزینه ایرلاین ها افزایش یابد.

با توجه به این مسئله درخواست های متعددی برای افزایش نرخ وجود داشت که اوایل سال جاری در شورای عالی هواپیمایی مطرح و به تصویب رسید. طبق قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بلیت آزاد سازی شده و تابع عرضه و تقاضا است. ضمن اینکه تخفیفات تکلیفی برداشته شده است.

قیمت هر ساعت پرواز 40 دلار بود که پیشنهاد افزایش 37 درصدی داده و با آن موافقت و به بعد از پروازهای اربعین موکول شد اما عملی نشد.

شرکت دولتی هواپیمایی ایران سال 99 بالغ بر 3.4 هزار میلیارد تومان متضرر شد. چرا باید از روستاییان بشاگردی برای متمولان خرج کرد؟ با توجه به دیدگاه دولت، ایرلاین ها زیان نبینند و از جیب مردم برای قشر یک درصدی خرج نشود. عدم متعادل سازی نرخ بلیت باعث می شود امکان سرمایه گذاری برای فعال نگه داشتن ناوگان را نداشته باشند.

حدود 50 درصد ناوگان به دلیل کمبود سرمایه زمینگیر شدند با نرخ فعلی بلیت هواپیما، اکثر ایرلاین ها و 90 درصد شرکت‌های دولتی زیان ده هستند. با تداوم این روند تابستان آینده مشکلات زیادی در بخش حمل و نقل هواپیمایی به وجود خواهد آمد. هزینه خدمات فرودگاه طی 10 سال حدود 90 برابر شده است. با این وضعیت شرکت ها دیگر توان خدمات رسانی به مردم را نخواهند داشت.

اقدام به توقف متعادل سازی قیمت، فراقانونی است. مجلس پذیرفته که آزادسازی قیمت بلیت هواپیما جزو تکالیف دولت است. با توجه به حضور فعال دلالان در بخش حمل و نقل هوایی در آخرین نرخ بلیت هواپیما افزایش 30 درصدی اعمال شد که طبق تصویب شورای عالی هواپیمایی است.

نرخ سوخت در قیمت تمام شده بلیت هواپیما دو درصد است که در صورت افزایش به 6 درصد، قیمت بلیت حدود 18 درصد مشمول افزایش قیمت می شود. از دادستان درخواست می‌شود با شرکت های هواپیمایی همراهی کرده و طبق قانون افزایش قیمت اعمال شود تا ایرلاین ها بتوانند مستقل باشند و شرکت های چارتر کننده به عنوان یکی از عوامل اصلی نابه سامانی بازار حمل و نقل هوایی مسافری از چرخه فروش بلیت حذف شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام