۱۴۰ هزار میلیارد تومان از درآمد نفتی در لایحه بودجه بلاتکلیف ماند!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، طبق اعلام احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، دولت در زمان حاضر هرچه ارز در اختیار دارد به‌ قیمت نیمایی برای خرید کالای اساسی در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهد. بنابراین حتی اگر قیمت ارز به دو برابر هم افزایش یابد نفعی متوجه دولت نمی‌شود و نرخ نیما عرصه خواهد کرد.

براساس این گزارش این درحالی است که نرخ ارز در بودجه 23 هزار تومان تعیین شده و با وجود این نرخ، منابع نفتی براساس نرخ نیما و 28.5 هزار تومانی به ریال تبدیل خواهد شد.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس هم دو طرح برای فروش نفت در نظر گرفته شده اما براساس رقم تعیین شده در بودجه، فروش نفت بشکه‌ای 85 دلار تعیین شده است.

اگر شرایط بودجه در مجلس تغییری نداشته باشد و ارقام مربوط به قیمت هر بشکه و میزان فروش تغییر نکند (به اضافه درآمدهای پتروشیمی و گاز) در نهایت درآمد 21 میلیارد دلاری دولت و با توجه به پیش‌فرض مطرح شده در مورد فروش نرخ ارز در سامانه نیما درآمد 143 هزار میلیارد تومانی بیش از 600 هزار میلیارد تومان تعیین شده در بودجه مشاهده خواهد شد.

با در نظر گرفتن پیش فرض های فعلی لایحه بودجه، قطعا دولت درآمد تعیین شده را به دست خواهد آورد که باید در بررسی‌هایی که در مجلس انجام می‌شود این موضوع شفاف‌سازی شود.

همچنین اگر بر اساس طرح دوم محاسبات مربوط به درآمد ارزی و ریالی دولت تکرار شود با احتساب درآمد ارز 21 میلیارد دلاری مربوط به سهم دولت از صادرات نفتی و احتساب نرخ 28.5 هزار تومان، این سوال مطرح است که باقی مانده بیش از 100 هزار میلیارد تومان ناشی از اختلاف نرخ دلار نیمایی تا 23 هزار تومانی اعلام شده توسط سازمان برنامه چگونه در ردیف‌های درآمدی منعکس شده است؟

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام