تحلیلی از عملکرد سود و زیانی شرکت های بورسی و فرابورسی و صنایع مختلف

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دو تحلیلگر بازار سرمایه با انتشار گزارش‌ های 9 ماهه، عملکرد سود و زیانی و درآمد شرکت های بورسی و فرابورسی و صنایع مختلف را در گفت و گو با دنیای اقتصاد مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.

چوب نرخ سوخت لای چرخ شرکت‌ها

کامل ابراهیمیان: گزارش‌های 9 ماهه و فصل پاییز 552 شرکت‌ از هفته گذشته در کدال منتشر شد. از این تعداد 78 شرکت در پاییز زیان‌ده و 444 شرکت سودده بودند. پاییز سال گذشته تعداد شرکت‌های زیان‌ده 70 شرکت و مجموع سود 9 ماهه این شرکت‌ها بیش از 490 هزار میلیارد تومان بود در حالی که در مدت مشابه قبل به 389 هزار میلیارد تومان رسید و رشد 28 درصدی را تجربه کردند. بهبود وضعیت در 2 ماه اخیر ناشی از خوش‌بینی بازار سهام به تحقق سودهای مناسب در فصل پاییز بود.

علاوه بر این مجموع فروش شرکت‌ها در 9 ماهه بیش از 2.5 هزار هزار میلیارد تومان بود در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 1.6 هزار هزار میلیارد تومان بود و از این حیث نیز شرکت‌ها رشد 53 درصدی را تجربه کردند. نسبت P/ E گذشته‌نگر بازار در سطح 7 واحد قرار گرفته و این نسبت تقریبا پایین است. بر این اساس بازار سهام کماکان در سطح ارزنده‌ای قرار دارد.

در برخی گروه‌ها و صنایع، سودآوری افت داشت که بیشتر ناشی از اعمال عوارض صادرات و نیز افزایش نرخ سوخت شرکت‌ها بود. در صنعت الفین سود خالص شرکت‌ها افت 44 درصدی داشت. فولادسازان نیز افت 23 درصدی در فصل پاییز داشتند که ناشی از افزایش هزینه‌ها از بابت سوخت و اعمال عوارض صادراتی بود.

در صنعت بانکی درآمدها رشد 100 درصدی داشت که بیشتر به دلیل رشد نقدینگی در اقتصاد و جذب سپرده‌ها بود. درآمدهای عملیاتی بانک‌ها نیز رشد مناسبی داشت. در این بین درآمدهای بیمه‌ای‌ها  هرچند 300 درصد رشد کرده ولی سود آنها در پاییز تنها پنج‌ درصد رشد داشت. این موضوع ناشی از افزایش ضریب پرداخت خسارت‌ها است.

دارویی‌ها نیز گزارش‌های مطلوبی ارائه کردند و رشد 55 درصدی در سود خالص داشتند که ناشی از حذف قیمت‌گذاری دستوری و اثر آن بر افزایش تولید و فروش در صنعت داروسازی بود. در صنعت پتروشیمی نیز اوره‌سازان وضعیت مناسبی داشتند و با رشد 75 درصدی سود خالص در پاییز نسبت به پاییز سال قبل همراه بودند. هرچند نرخ خوراک و سوخت این صنعت افزایش داشته اما به دلیل رشد قیمت‌های جهانی و رشد نسبی نرخ ارز اوره‌سازان پاییز خوبی را رقم زدند.

سیمانی‌ها که به دلیل عرضه محصولات در بورس کالا و کنار رفتن قیمت‌گذاری دستوری پس از سالیان متمادی از فشار قیمت‌گذاری دستوری رها شدند در پاییز رشد 45 درصدی در سود خالص ثبت کردند. متاسفانه در بودجه سال 1402 افزایش عجیبی در نرخ سوخت سیمانی‌ها مشاهده شد. چنانچه این نرخ برای سوخت صنعت سیمان و سایر صنایع در بودجه سال آتی تعدیل نشود اکثر صنایع تحت فشار هزینه‌ای زیادی قرار خواهند گرفت.

پالایشی‌ها نیز در 9 ماهه 87 هزار میلیارد تومان سود ساختند که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد بیش از 100 درصدی همراه بود. پالایشی‌ها همواره مورد توجه بازار سهام بودند و متاسفانه در پاییز نسبت به سال قبل با 10 درصد افت سودآوری در برخی شرکت‌ها همراه شدند. البته در این بین برخی نیز گزارش‌های مطلوبی ارائه دادند. این افت سودآوری به دلیل کاهش قیمت نفت و افت اسپرد فراورده‌های نفتی بود.

قطعه‌سازان در 9 ماهه بیش از هزار میلیارد تومان سود ساختند که با رشد 120درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بود. در بین 7 شرکت خودروساز در 9 ماه سال قبل با توجه به قیمت‌گذاری دستوری، لاتاری خودرو و اعمال فشارهای مختلف بر این صنعت 6.5 هزار میلیارد تومان زیان ساخته بودند که پس از عرضه محصولات در بورس کالا طی سه ماه اخیر این زیان به نصف کاهش یافت و در 9 ماه سال جاری 3.2 هزار میلیارد تومان زیان ثبت کردند.

بر خلاف اینکه زیان‌دهی این صنعت کاهش یافته، کماکان به دلیل قیمت‌گذاری دستوری روی محصولات و تعریف انواع طرح‌هایی مانند طرح جوانی که باعث می‌شود خودروسازان حداقل نصف محصولات را با 30 درصد و در برخی مواقع تا 50 درصد پایین‌تر از قیمت بازار به مصرف‌کننده‌های خاص ارائه دهند این زیان کماکان احتمالا ادامه خواهد داشت. امید است طرح‌های مختلف برای دارایی سهامداران و سرمایه‌گذاران از طرف قانون‌گذاران کنار گذاشته شود.

نیروگاهی‌ها تحت فشار شدید قیمت‌گذاری دستوری هستند. فرسودگی نیروگاه‌ها ناشی از استفاده از سوخت‌هایی مانند مازوت و اعمال قیمت‌گذاری دستوری روی قیمت برق این صنعت را با افت 30 درصدی سود خالص همراه کرد. کاهش سودآوری این صنعت تهدیدی است برای اینکه سرمایه‌گذاران وارد سرمایه‌گذاری در این صنعت نشوند.

تعدیل بازار با گزارش‌های زمستان

نوید خاندوزی: در بررسی صنعت به صنعت گزارش‌های 9 ماهه، صنایع مرتبط با بازار جهانی جذاب نبودند. برای مثال عمده فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها حاشیه سودهای قوی نداشتند. البته در این میان استثنا نیز وجود داشت مثلا در پتروشیمی‌ها وضعیت اوره‌ای‌ها بهتر از سایرین بود. در بین سایر صنایع پالایشی به واسطه اعمال نرخ پایین صادراتی توسط دولت،گزارش‌های مناسبی ارائه نشد. "شتران" که در این گروه گزارش بهتری داشت نیز به واسطه سود غیرعملیاتی و مالیات بود.

در مورد گروه خودرو باید توجه داشت این گروه هیچ‌وقت با گزارش سنجیده نمی‌شود اما تغییر خاصی نسبت به دوره قبل نداشت. قطعه سازها وضعیت بهتری داشتند و گزارش‌های مطلوبی ارائه دادند.

سرعت رشد قیمت‌ها در این دوره از وضعیت گزارش‌ها مقداری بیشتر بود و این باعث شد گزارش‌های ارائه‌شده مقداری بازار سهام را ناامید کند و بدین سبب بازار پس از ارائه گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها عقب‌نشینی کرد. با ارائه گزارش‌های ماهانه زمستان و عملکرد 12 ماهه‌ این انتظار تعدیل و جبران می‌شود و جو کلیت بازار سهام نیز به سمت بهتری تغییر می‌کند.

افزایش نرخ دلار در بازار آزاد تا زمانی که به شکل جدی در بورس کالا نشان داده نشود در گزارش‌ها و وضعیت شرکت‌ها اثر نخواهد داشت. صنایع ریالی مانند بانکی‌ها که با موارد دلار و ... مرتبط نیستند تراز عملیاتی بخصوص در بانک‌هایی مانند ملت، اقتصاد نوین، سامان، پاسارگاد و پست بانک مثبت بوده و گزارش‌های بهتری داشتند و سایر بانک‌ها مقداری وضعیت عملیاتی پایینی داشتند.

از دیگر صنایع ریالی می‌توان به گروه غذایی اشاره کرد که گزارش‌های مناسبی ارائه دادند و وضعیت بهتری داشتند. در برخی از سیمانی‌ها نیز گزارش‌های مطلوبی دیده شد و نسبت به سایر صنایع بطور کلی وضعیت بهتری داشتند. این اتفاق در دارویی‌ها نیز افتاد و در پنج سهم دارویی گزارش‌های نسبتا مناسب وجود داشت.

ارائه گزارش‌های عملکرد 9 ماهه و گزارش‌های پاییز بر بازار سهام اثر منفی گذاشت. گزارش‌ها اثر کاهنده بر بازار داشت. چرا که انتظار بازار مقداری بیشتر بود اما زهر این اثر کاهنده نیز گرفته شده و جو منفی به واسطه گزارش‌های 9 ماهه که بوجود آمده بود اکنون در بازار دیده نمی‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام