اثر چند عامل کلیدی بر روند معاملات بورس و امیدواری به بازگشت نقدینگی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احسان رضاپور با انتشار مطلبی به عنوان "پول به بازار برمی‌گردد؟" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: با افزایش فشار عرضه در بازار سهام طی چند روز‌ اخیر، نماگرهای بورسی خلاف سطح انتظارات تورمی در جامعه ظاهر شدند. به گونه‌ای که حتی در ابتدای هفته معامله‌گران را با ورود به کانال‌های جدید غافلگیر کرد.

افزایش نرخ شاخص ارز و طلا در معاملات غیر‌رسمی روزهای قبل و عبور آنها از سقف قیمت پیشین، سرمایه‌گذاران را برای ورود به بازارهای دارایی به چالش کشید. بازار سهام نسبت به رقبا بیشترین اثرپذیری را از اخبار داخلی و خارجی مرتبط می‌‌پذیرد.

این مهم بارها منجر به تغییر مسیر نماگرهای این بازار شد و در هفته جاری نیز بورس متاثر از چند عامل کلیدی از روند رو به‌ رشد هفته ماقبل فاصله معنا داری گرفت و در اکثر روزها منجر به تعمیق صفوف فروش شد. از این عوامل می توان گام جدید اروپا برای تحریم یکی از ارگان‌های داخلی گرفته تا اخبار مرتبط با تعارضات بوجود‌ آمده پیرامون عرضه برخی محصولات ایران‌خودرو در بورس کالا و نامه اخیر شورای رقابت خطاب به رئیس سازمان بورس مبنی بر انحصاری شدن فروش کلیه محصولات ایران‌خودرو و ساپیا، نام برد.

این اخبار بر رویکرد سرمایه‌گذاران نسبت به ورود پول به بورس اثر محسوسی گذاشت. بازار سهام در حالی که پس از مدت‌ها نااطمینانی و ابهام در وضعیت متغیرهای اثرگذار از هفته دوم آبان‌ با وضعیت جدیدی از ورود پول حقیقی روبرو شد اما مجددا به دلیل برخی سیاست‌های دستوری و اخبار ضد و نقیض با سلب اعتماد سهامداران مواجه شد.

غلبه احتیاط در میان سرمایه‌گذاران بازار را درگیر فشار فروش کرده اما به دلیل وضعیت ناپایدار قیمتی در بازارهای رقیب و برخی پیش‌بینی‌ها از مقاومت دلار برای تنزل به سطوح قیمتی به نظر می‌رسد بازار سهام دوباره وارد روند تعادلی شود. با عنایت به اینکه روند افزایشی بهای دلار بر بازارهای دارایی اثرات مثبت بر جای می‌گذارد و بازارهای مختلف را همسو می‌کند، بورس نمی‌تواند در مقابل این مسیر تاب‌آوری و مقاومت چندانی نشان دهد.

مسلما این خوش‌بینی‌ها نگرانی‌های ایجادشده حول محور اصلاحات قیمتی سهام را از بین خواهد برد و گشایش‌های جدیدی در مسیر ورود پول حقیقی به بازار ایجاد خواهد کرد. به این ترتیب با عدم لحاظ از اخبار سیاسی منفی اثرگذار بر روند حرکتی بازار سهام، می‌توان به بازگشت پول به بورس امیدوار بود.

در نیمه نخست سال نیز بورس هرگاه با اخباری مبنی‌بر پیشرفت یا عقبگرد مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌ای مواجه می‌شد رفتار هیجانی نشان می داد. به همین دلیل نمی‌توان از نقش پررنگ اخبار سیاسی و خارجی بر روند معاملات سهامی به راحتی عبور کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام