واکنش اتحادیه اروپا به انحلال اینستکس و توافق تهران و ریاض

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، پیتر استانو سخنگوی ارشد سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا گفت: هرچند اینستکس ابزار متعلق به اتحادیه اروپا نبود اما از راه‌اندازی آن در ژانویه ۲۰۱۹ استقبال و حمایت شد.

وی افزود: اینستکس به عنوان ساز و کاری که از سوی برخی کشورهای اروپایی و نه اتحادیه اروپا تشکیل شد توسط نمایندگان همین‌ کشورها اداره می‌شد. بنابراین اتحادیه فقط می‌تواند تصمیم آن ها را مورد توجه قرار دهد.

این مقام اجرایی ادامه داد: توافق اخیر ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو طرف و نشانه‌های عادی سازی روابط همواره برای اتحادیه اروپا دلگرم کننده است و از بیانیه ایران و عربستان درباره ازسرگیری روابط استقبال می کند.

استانو گفت: اتحادیه تلاش‌های دیپلماتیکی را که منجر به تحقق این توافق شد تصدیق می‌کند. چین بازیگر مهم بین المللی و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است. بنابراین نقش ویژه و مسئولیت مهمی در دفاع از منشور ملل متحد و قوانین بین‌الملل دارد. برهمین اساس بارها از چین در خواست شد تا از روسیه بخواهد تهاجم علیه اوکراین زا به پایان برساند. از چین انتظار می رود در چارچوب مسئولیتی که دارد در حل سایر مشکلات بین‌المللی ایفای نقش کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام