"افق" درباره تحصیل ۲۰ درصدی سهام کیمیاتک و توسعه کسب و کار توضیح داد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش درخصوص تحصیل 20 درصدی سهام کیمیاتک ، توسعه عمودی و افقی لایه های کسب و کاری توضیح داد و با توقف نماد ، آماده بازگشایی برای چهارشنبه شد.

بر اساس این گزارش، "افق" اعلام کرد: 28 آبان ماه اقدام به تحصیل 5 درصد از سهام شرکت آریان کیمیا تک کرد که در همان تاریخ در قالب افشای اطلاعات با اهمیت در کدال اطلاع رسانی شد. همچنین در چندین مرحله نیز اقدام به خرید مجدد و افزایش میزان سهامداری در این شرکت کرد. به نحوی که 22 اسفند و در آخرین مرحله جمعاً با تحصیل 800 میلیون و 389 سهم به ارزش 818.8 میلیارد تومان (بهای تمام شده هر سهم 10236 ریال) به سهامداری 20 درصدی "کیمیاتک" رسید.

افق کوروش به عنوان بزرگترین فروشگاه زنجیره ای همواره در راستای توسعه زیرساخت های مالی و عملیاتی گام برداشته به نحوی که امکان ایجاد زمینه های رشدی چند وجهی (توسعه های عمودی و افقی) و البته پایدار برای مجموعه فراهم آید. یکی از اصلی ترین شاخص های موفقیت یک خرده فروش، وجود یک زنجیره تامین کالا بهره ور و اثر بخش است به نحوی که با انتخاب اثربخش تامین کنندگان و ایجاد روابط بهینه، جریانی سودآور از گردش کالا در سازمان ایجاد کند.

یکی از سیاست هایی که می تواند به بهبود این امر یاری رساند، توسعه عمودی لایه های کسب و کاری است. در این رویکرد عموما شرکت های خرده فروش اقدام به سرمایه گذاری و اعمال نفوذ در شرکت های بالا دستی در زنجیره تامین می کنند به نحوی که بتوانند علاوه بر بهبود قدرت خرید در سیاست های تولیدی این مجموعه ها اعمال نفوذ کنند.

افق کوروش نیز پیشتر اقداماتی از این دست در راستای توسعه عمودی داشته که از آن جمله می توان به سرمایه گذاری در گروه صنایع غذایی پاکبان اشاره کرد. مسیری که هیات مدیره قصد دارد در آینده نیز آن را در پیش گیرد. این شرکت در مسیر توسعه افقی نیز در سال جاری اقدام به تحصیل 75 درصد از سهام شرکت فروشگاه های زنجیره ای فامیلی مدرن کرد.

طبق بررسی های هیات مدیره یکی دیگر از حوزه های کسب و کاری دیگر که می تواند برای افق کوروش در مسیر توسعه عمودی جذابیت لازم را داشته باشد و بازدهی مناسبی در بلند مدت ایجاد کند، طبقه کالایی شوینده و آرایشی - بهداشتی است. از این رو شرکت کیمیاتک به عنوان یکی از تامین کنندگان افق کوروش که اکنون در این گروه کالایی بخشی از اقلام موجود در فروشگاه های افق کوروش را نیز تامین می کند به واسطه وجود زیرساخت های تولیدی و کسب و کاری مناسب و ارزندگی قیمت به عنوان گزینه ای جذاب برای تحصیل مورد نظر قرار گرفته است.

در همین راستا این شرکت با افزایش درصد سرمایه گذاری به 20 درصد و نهایتاً اخذ صندلی هیات مدیره در این شرکت، "کیمیاتک" را به عنوان یکی از شرکت های وابسته تلقی خواهد کرد.