سهامداران بانک غایب ۱۸ ماهه در انتظار بازگشایی نماد و تعیین تکلیف دارایی بلوکه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نماد بانک آینده حاضر در تابلو نارنجی بازار پایه از 27 شهریور سال گذشته متوقف است و علت آن افشای اطلاعات مربوط به قرارداد بهره برداری ایران مال مطرح شد.

بر اساس این گزارش، طبق پاسخ مدیران بانک، ناشر به عنوان ارائه دهنده اطلاعات در خصوص موارد شمول تبصره یک ماده 16 قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی از فرابورس و سازمان بورس استعلام کرده که در این خصوص پاسخی دریافت نشده است.

بر اساس تبصره یک ماده 16 قانون توسعه و ابزارهای مالی در صورتی که ارائه دهنده اطلاعات، اسناد، مدارک و گزارش اعلام کند که موارد ارائه شده جزو اسرار تجاری وی محسوب می شود، موضوع در هیأت مدیره سازمان بورس مطرح و تصمیم گیری می شود.

تصمیم هیأت مدیره سازمان درخصوص موضوع، لازم الاتباع و مبنای اقدام خواهد بود. در صورت تصمیم این نهاد در خصوص انتشار قرارداد بهره­ برداری، ناشر مکلف به اجرای آن است و در آن صورت مانع برای بازگشایی نماد از بین خواهد رفت. همچنین تصمیم نهاد نظارتی بازار سرمایه مبنای اقدام است و نه تصمیم هیچ نهاد دیگری از جمله بورس مربوطه یا ناشر.

موضوع بازگشایی نماد "وآیند" در هیأت مدیره سازمان بورس مورد بررسی قرار گرفت و برای دریافت پیشنهاد به فرابورس ارجاع شد. سپس موضوع برای تصمیم­ گیری در خصوص پیشنهاد در هیأت مدیره فرابورس مطرح شده که این بار نه تنها مشکلی حل نشده بلکه هیأت مدیره فرابورس شرط برگزاری مجامع را مطرح کرد. حال آن­که برگزاری مجامع نیاز به هماهنگی با وزارت اقتصاد دارد و تأییدیه آن را باید بانک مرکزی صادر کند.

در حقیقت دو تن از اعضاء اصلی شورای عالی بورس تصمیم ­گیران برگزاری مجامع "وآیند" هستند حال آنکه مطرح شدن چنین شرطی توسط هیأت مدیره فرابورس جای سؤال دارد. ضمن اینکه نماد این سهم قبل از بسته شدن وضعیت این چنینی داشته و بدون برگزاری مجامع مثل برخی از نمادهای دیگر، سرمایه گذاران خُرد بازار سرمایه به معامله این سهم می­ پرداختند.

حسابرس کجای کار است؟

طبق ماده 91 قانون تجارت چنانچه هیات مدیره، مجمع سالانه را در موعد مقرر دعوت نکند بازرس یا بازرسان شرکت مکلفند راساً اقدام به دعوت‌ مجمع کنند. این در حالی است که بازرس قانونی  بانک به تکلیف قانونی در این زمینه عمل نکرده است.

بر اساس ماده 2 قانون بازار اوراق بهادر، نهاد ناظر مسئول شفافیت و نقدشوندگی است. مطالبه سهامداران خُرد بازار نیز که سازمان بورس وظیفه حفاظت از حقوق آنها را دارد، بازگشایی نماد "وآیند" است که مطالبه را از طرق مختلف اعلام کردند. امید است در این روزهای پایانی سال، مسئولین تصمیم ­گیر، سریع تر به وظایف عمل کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام