تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری در ۱۵ بانک بورسی و دولتی عملی شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا فرزین اعلام کرد: عملیاتی شدن طرح تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری انجام شده و هم اکنون 15 بانک به طرح تفکیک حساب‌های تجاری و غیر تجاری پیوستند و پنچ بانک دیگر نیز در آستانه بوده و سایر بانک‌ها نیز باید در اسرع وقت به این طرح بپیوندند.

وی افزود: اولویت طرح‌های اقتصادی شناسایی و شفافیت اطلاعات اقتصادی و دسترسی به اطلاعات اقتصادی افراد حقیقی و حقوقی بوده و سرمایه گذاری در این بخش در نهایت به افزایش بازدهی در اقتصاد منتهی خواهد شد.

ابوذر سروش معاون نظارتی بانک مرکزی این طرح را در راستای برنامه بانک مرکزی در تقویت حاکمیت ریال برشمرد و گفت: نقشه راه مبارزه با پولشویی بانک ها در چهار سطح ساماندهی اطلاعات هویتی، اقتصادی، شناسایی موارد مشکوک و پرخطر و ارائه خدمات متناسب با سطح فعالیت با همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط در حال انجام است.

وی افزود: طرح تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری در شش گام شامل ایجاد زیرساخت و پیاده‌سازی فرایند، اطلاع‌رسانی به اشخاص مشمول طرح، اعلام حساب دارای الگوی تجاری، فراخوانی اشخاص دارای الگوی فعالیت تجاری، تعیین و معرفی حساب‌های تجاری و تکمیل زنجیره خدمات حساب‌های تجاری عملیاتی خواهد شد که در حال حاضر دو گام به صورت کامل اجرایی شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: اقدامات انجام‌شده در راستای اجرای طرح شامل امضای توافق نامه بین بانک مرکزی و سازمان مالیات در خصوص نحوه اجرای طرح، ایجاد زیرساخت‌های سیستمی لازم در بانک مرکزی و سازمان مالیاتی، ابلاغ ضوابط سیستمی و اجرای طرح توسط بانک مرکزی به مؤسسات اعتباری، تدوین و ابلاغ دستورالعمل ناظر بر حساب‌های تجاری توسط بانک مرکزی به مؤسسات اعتباری، ایجاد زیرساخت‌های سیستمی لازم در مؤسسات اعتباری است.

سروش در خصوص اعمال مشوق‌های بانکی برای حمایت از صاحبان حساب‌های تجاری توضیح داد: در این طرح امکان اعمال تخفیف در کارمزد برخی از انواع خدمات بانکی، عدم اعمال محدودیت‌های مربوط به تعداد مجاز حساب‌های سپرده تجاری اشخاص حقیقی، افزایش سقف روزانه و ماهانه برداشت غیرحضوری از کلیه حساب‌های تجاری اشخاص حقیقی دیده شده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام