سود ۳۰ درصدی مصوبه تعیین نرخ تسعیر ارز بر پتروپالایشی ها و اثر مثبت بر بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرهاد ذاتعلی‌فرد درخصوص جزئیات مصوبه هیات وزیران مبنی بر تعیین نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک و محصولات شرکت‌های پترو پالایشی به سنا گفت: این مصوبه در بدبینانه‌ترین حالت ممکن نیز به نفع شرکت‌های پتروشیمی و بازار سرمایه است. با فرض اینکه قیمت خوراک و محصول با نرخ ارز مرکز مبادله محاسبه بشود، شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی منتفع خواهند شد.

وی افزود: با این مفروضات حتی اگر حاشیه سود ثابتی برای شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی درنظر گرفت، سود آن‌ها حداقل رشد ۳۰ درصدی را تجربه خواهد کرد. افزون بر موارد فوق و رشد سود ریالی اگر شرکت‌ها محصولات را به قیمت کنونی در بورس کالا عرضه کنند از منفعت بیشتری برخوردار خواهند شد.

این مدیر سرمایه گذاری ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت پایه‌ در بورس کالا طبق دلار نیمایی با نرخ حدود ۳۷ هزار تومانی تعیین می‌شود و اختلاف زیادی با دلار آزاد یعنی حدود ۴۷ هزار تومانی دارد، رقابت سنگینی بر سر محصولات شکل خواهد گرفت و شرکت‌هایی که محصولات را در بورس کالا عرضه می‌کنند، رشد و منفعت بیشتری نصیب آنها می‌شود. نرخ نیمایی به شکل فعلی باقی نخواهد ماند و سرنوشت ارز ۴۲۰۰ تومانی را پیدا می‌کند. برآورد می‌شود تا چند ماه آینده، نرخ نیمایی بطور کلی حذف شود و نقطه قوت و جنبه مثبت نامه هیات وزیران نیز تبدیل نرخ نیمایی به نرخ مرکز مبادله‌ای است.

به گفته ذاتعلی فرد ، فعالان بازار در خصوص نرخ نیمایی ابهام دارند و بطور قطعی مشخص نشده منظور از دلار نیمایی، نرخ سَنا بانک مرکزی است و یا نرخی که در آینده به مرکز مبادله‌ ارزی تبدیل خواهد شد اما با وجود این ابهام و در بدبینانه‌ترین حالت ممکن نیز شرکت‌ها منتفع خواهند شد.

بر اساس این گزارش، طبق مصوبه 21 اسفند هیات وزیران که معاون اول رئیس جمهور 23 اسفند ابلاغ کرد، نرخ تسعیر ارز جهت محاسبه قیمت خوراک و محصولات شرکت های پتروشیمی و پالایشی در اسفند ماه معادل آخرین نرخ های سامانه نیما مورد استفاده در هر مورد تعیین شد. این نرخ از ابتدای سال معادل میانگین نرخ تسعیر ارز اعلامی بانک مرکزی خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام