هشدار سازمان بورس به سهامداران درباره سودجویی کلاهبرداران در فضای مجازی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدمهدی منتظری با اشاره به تبلیغ یک یا چند سهم در فضای مجازی و سودآور نشان دادن آنها برخلاف واقعیت به سنا گفت: این اشخاص ضمن تبلیغ سهم ها به خرید آن اقدام می‌کنند و پس از خریدهای سنگین مردم و بالا رفتن کاذب قیمت، اقدام به فروش کرده و از این طریق سودجویی می‌کنند.

وی افزود: یکی از بسترهای آسیب‌زا اعتماد نابجا به برخی شبکه‌های اجتماعی است. تجربه نشان داده برخی سودجویان از طریق کانال‌‌ها و گروه‌های مجازی به خرید یا فروش سهام خاصی توصیه می‌کنند و از این طریق سرمایه مردم را جذب و آنها را متضرر می‌کنند. یکی از راه‌های مقابله آگاهی مردم از ماهیت چنین افراد و کانال‌هایی است.

این رئیس اداره پیشگیری از ناهنجاری‌‌ها ادامه داد: این اقدامات ماه‌های گذشته در آمریکا نیز مشاهده و توسط نهاد ناظر گزارش شده است. کمیسیون بورس آمریکا در دسامبر ۲۰۲۲ هشت نفر را به اتهام کلاهبرداری از طریق فضای مجازی متهم کرد که مجموعاً ۱۰۰ میلیون دلار سود غیرقانونی کسب کرده‌ بودند. هفت نفر از این افراد از طریق شبکه‌های اجتماعی خود را به‌عنوان افراد موفق در زمینه معاملات معرفی کرده و از این طریق صد‌ها هزار دنبال کننده در توئیتر و اتاق‌های گفت‌وگوی مربوط به خرید و فروش سهام جذب کردند.

منتظری اضافه کرد: نهاد ناظر نام و حساب کاربری این افراد را منتشر کرده و شکایتی در دادگاه ایالتی ثبت کرده است. در یک اقدام موازی وزارت دادگستری و دادستانی آمریکا نیز به دنبال ثبت اتهامات این افراد هستند. هشتمین متهم نیز به معاونت در کلاهبرداری متهم است که از طریق انتشار پادکست این افراد را به‌عنوان افراد موفق به مردم معرفی و مبالغی را دریافت می‌کرده است. از مردم درخواست می شود تا نسبت به تصمیمات در معاملات بورسی مراقبت‌ های لازم را داشته باشند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام