الزامات تحقق تولید ۱.۶ میلیون خودرو در سال آینده و مطالبات ۵۵ هزار میلیاردی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آرش محبی‌نژاد درخصوص صنعت قطعه‌سازی و فراز و نشیب‌های این صنعت در سال جاری اعلام کرد: سال جاری با وجود برنامه‌ریزی‌ تولید 1.6 میلیون دستگاهی، کمی بیش از یک میلیون دستگاه خودرو تولید شد اما نسبت به سال 1400 رشد 25 درصدی در شمار تولید خودرو محقق شد. این رشد در خودروسازان بخش خصوصی چشمگیرتر هم بود و با وجود مشکلات موجود و تنگناها در مجموع عملکرد قابل قبولی از بخش خودرو و قطعه‌سازی مشاهده شد.

هر برنامه پیش‌نیازها و ملزوماتی دارد که از جمله مهمترین آنها تامین نقدینگی، اصلاح به موقع قیمت‌ها ، قراردادهای هوشمند زنجیره تامین و بهینه‌سازی شیوه‌های فروش قابل اشاره است اما هیچ‌یک از آنها در سال جاری محقق نشد. ارتقای نسبی کیفیت قطعات تولیدی، حضور در رویدادهای بین‌المللی بویژه نمایشگاه بزرگ اتومبیلیتی 2022 مسکو که همراه با امضای بیش از 700 میلیون یورو تفاهم‌نامه همکاری بین طرف‌های ایرانی و روسی بود، بخشی از دستاوردها بود. در این رویداد نمایشگاهی، خودروسازان ایرانی توانستند توافقاتی با روس‌ها داشته باشند که از آن جمله، صادرات خودرو بصورت کامل، اجرای پروژه‌های مشترک خودروسازی و حتی تولید خودرو در خاک روسیه قابل اشاره است.

ارتقای داخلی‌سازی قطعات خودرویی

تعمیق ساخت داخل قطعات تولیدی از دیگر دستاوردهای سال جاری است. با وجود از رده خارج شدن خودروهای پُرتیراژ قدیمی همچون پراید، پژو 405 و غیره بسیاری خودروهای جدید نیز به عمق داخلی‌سازی بیش از 90 درصدی رسید که یک جهش و دستاورد عظیم در این حوزه محسوب می‌شود. رساندن به موقع قطعات به خطوط تولید خودروسازان در شرایطی که خودروسازها عزم را برای عدم تولید خودروی ناقص و عبور مستقیم خودرو جزم کرده بودند و خودروهای کف پارکینگ را به صفر رساندند، حاصل تلاش 24 ساعته قطعه‌سازان است و همه این دستاوردها در شرایط مواجهه قطعه‌سازان با کمبود نقدینگی، عدم دریافت به موقع مطالبات و غیره بدست آمد.

سال جاری، قطعه‌سازان علاوه بر ارتقای کیفی محصولات، تیراژی معادل تولید خودروسازان و در برخی موارد بیشتر از آن ثبت و نیازهای بازار لوازم‌ یدکی را نیز تامین کردند. در صورتی که پیش‌نیازها و الزامات برنامه تولید 1.6 میلیون دستگاه خودرو در سال آینده فراهم نشود، امیدی به تحقق برنامه نخواهد بود. زیرا تولید و کیفیت مسئله‌ای دستوری نیست و علاوه بر برنامه‌ریزی باید به تامین ملزومات پرداخت تا خروجی مطلوب حاصل شود. تا 25 اسفند ماه تسویه مطالبات قطعه‌سازان و زنجیره تامین خودروسازان کامل نشد. به طوری که مجموع مطالبات کامل تعیین‌ تکلیف نشده به 55 هزار میلیارد تومان رسیده که 23 هزار میلیارد تومان آن معوق شده و اگر تعدیل قیمت‌ها نیز اعمال شود این ارقام بیشتر نیز خواهد شد.

باید دید با تغییر شیوه فروش خودرو از بورس کالا به سامانه تخصیص یکپارچه و احتمال افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت خودروها از سوی شورای رقابت، چه نتیجه‌ای در انتظار خواهد بود. در موضوع شناورسازی قراردادها به‌طوری که با تغییر قیمت مولفه‌ها و عناصر اساسی از جمله فلزات، محصولات پتروشیمی، نرخ ارز و غیره بطور اتوماتیک تنظیم شود، شرکت ساپکو، سایپا و ایران‌خودرو استقبال کردند و تاکید دارند هوشمند شدن قراردادها رخ می دهد با این حال تا عملی شدن و اجرایی شدن آن راه درازی باقی است.

قطعه سازان و زنجیره تامین برای برنامه تولید 9 محصول جدید و تامین قطعات این خودروها طی سال آینده از سوی خودروسازان آمادگی کامل دارند. ظرفیت بالقوه تولیدی در زنجیره تامین بیش از ظرفت تولید خودروسازان است اما اخذ تاییدیه‌ها و تجاری شدن تولید انبوه خودروها با وقفه مواجه است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام