آخرین موضع ایران درمورد آمریکا و برجام/ دیدار با وزیر عربستان/ رابطه با بحرین و...

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حسین امیر عبداللهیان در نشست مطبوعاتی، آخرین مواضع ایران در مورد کشورهای همسایه عربی، مذاکره با آمریکا و برجام را تببین و با اشاره به اینکه دولت درحال تلاش برای بی اثر کردن و لغو تحریم ها بوده و افزایش زیادی در حجم تبادل تجاری رخ داده ، اعلام کرد: آنچه در سیاست خارجی به وقوع پیوسته با سطوح بالای نظام هماهنگ است.

دیدار با وزیر خارجه عربستان در آینده نزدیک

محور‌های اصلی توافق با عربستان در پکن منتشر شده و موضوع یمن کاملا مرتبط با طرفین یمنی است. در توافق با عربستان هم بر صلح و ثبات منطقه، توافق و تاکید شده و در آینده نزدیک با وزیر خارجه عربستان، دیداری برگزار خواهد شد.

آخرین پیام تبادل شده میان ایران و عربستان هم موافقت تهران برای برگزاری نشست وزیران خارجه دو طرف و پیشنهاد سه مکان برای و اعلام آمادگی برای بازگشایی سفارت دو طرف است.

قضیه سفرهای شمخانی و اولین سند امنیتی با عراق

سفرهای علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم بُعد امنیتی دارد و سفر امروز وی به بغداد از ۴ ماه پیش هماهنگ شده و مربوط به مسائل گروه های مسلح شمال عراق است. ایران اعلام کرده به هیچ عنوان تهدیدی را از خاک همسایه عراق را نمی پذیرد. در این میان امروز برای اولین بار سند امنیتی در خصوص مسائل شمال عراق بین شمخانی و مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق امضا خواهد شد.

امیدوار به رابطه با بحرین و حضور سفیران ایران و اردن

دغدغه تهران در مورد ایجاد تهدید امنیتی از طرف رژیم صهیونیستی به امارات اعلام شده و حدود دو ماه پیش هم در پی سفر سلطان عمان، توافق اولیه‌ای بین ایران و بحرین حاصل شد و امید است برخی موانع میان تهران و منامه، حذف و توافق زودتر حاصل شود. از ارتقاء روابط با اردون به سطح سفیری هم استقبال می‌ شود.

آخرین وضعیت رابطه با آمریکا و آژانس

توافق تبادل زندانیان برای ایران ، مسئله انسانی بوده و دولت آمریکا  هم باید نگاه انسانی داشته باشد. آخرین توافق هم طبق صورت جلسه میان ماه مارس سال گذشته بود و اما در هفته‌های اخیر گفت و گوهایی غیر مستقیمی برای بروزرسانی سند وجود دارد.

در پی سفر رافائل گروسی مدیر آژانس به تهران، نقشه راه و همکاری های مشترک بین سازمان انرژی اتمی و آژانس مورد نظر قرار گرفت و یکی از توافقات هم مربوط به ادامه حضور هیات فنی آژانس در ایران و با هدف رفع اتهامات ادعایی بود که این دیدارها به طور مستقیم جریان دارد و می‌تواند در رفع تحریم‌ها آثار مثبت داشته باشد.

در موضوع استرداد محکومین، توافقی با بلژیک روی میز است.

امید است در بهار آینده بتوان حامل اخباری امید بخش برای ملت ایران بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام