دلایل ریزش سنگین شاخص، اثر کاهش دخالت دولت و تسهیل پذیرش دانش‌بنیان‌ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید عشقی اعلام کرد: سال‌های گذشته برای تامین مالی شرکت‌ها و پذیرش آنها در بورس اقداماتی صورت گرفته و 70 شرکت در فرابورس پذیرفته شدند. به رغم اقدامات انجام شده برای پذیرش دانش بنیان ها در بورس، موانعی برای آنها ایجاد شد.

تاکنون ضوابط پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در بورس سختگیرانه بوده در حالی که شرکت‌های دانش بنیان در اکثر مواقع برای پذیرش در بورس از نام بردن عنوان دانش بنیان برای شرکت صرف نظر می کردند. چرا که شرکت‌های غیر دانش بنیان با سهولت بیشتری به بورس وارد می شدند ولی دانش بنیان ها باید از موانع زیاد عبور می کردند.

برای رفع این چالش‌ها تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی به منظور ایجاد تغییرات در دستورالعمل پذیرش دانش‌بنیان‌ها در بورس منعقد شد و پیشنهاد نهایی در این زمینه به‌زودی به هیات امنا ارائه می‌شود. باید از توانمندی و ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در بازار سرمایه بهره‌مند شد و با این رویکرد می‌توان انتظار تجهیزات و منابع جدیدی در بازار سرمایه داشت.

برای پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط در بورس تغییراتی اعمال شد تا این شرکت‌ها با سهولت بیشتری وارد بورس شوند. تاکنون 6 شرکت در بازار SMEها وارد شدند.

تحلیل چندانی برای اتفاقاتی که از سال 98 تا 1401 رخ داده بود انجام نشده بود. این اطلاعات بصورت ناشناخته در اختیار یک گروه قرار داده شد که نتایج مطلوبی داشت. البته بطور کامل منتشر نشده است.بحث‌هایی چون حاکمیت شرکتی نیازمند برخی تغییرات در حوزه علمی و اجرایی است ضمن آنکه سال جاری تمرکز بازار سرمایه بر بحث تأمین مالی پروژه‌ها و صنایع تولیدی است.

یکی از دلایلی که سبب اُفت سنگین بازار در روز دوشنبه شد به بحث دامنه نوسان بازمی‌گردد. زیرا با افزایش دامنه نوسان هیجانات با سرعت بیشتری تخلیه می‌شود. نمی‌توان معامله‌گران را کنترل کرد و همیشه توقع داشت رو به بالا خرید کنند. این موضوع باعث شد عرضه‌ها در دو روز گذشته افزایش یابد. یکی از عامل‌های دیگر این ریزش ترس سهامداران بود. ترسی که به‌نوعی نتیجه سرمایه‌گذاری در بازارهایی غیر از بازار سرمایه است.

روند نزولی اخیر بورس طبیعت بازار است. بعد از رشد بازار از آبان ماه تا اردیبهشت، رشد 60 درصدی تجربه شد. بعضی صنایع تا 150 و بعضی هم رشد 20 درصدی داشتند.  رشد شارپی مستلزم اصلاح بازار است. دامنه نوسان هم نسبت به چند سال قبل تغییر کرده و باید جدی‌تر اصلاح می‌شد. اصلاح اخیر منجر به تخلیه هیجان‌ها شد. مهم‌ترین عامل در بازار سرمایه نقدشوندگی و گیر نکردن سهامدارن در صف‌های خرید و فروش است. شرایط بازار نگران‌ کننده نیست.

 24 ساعته شدن بورس منطقی نیست. برخی از صندوق‌ها بصورت شبانه روز خرید و فروش می‌شوند. پیشنهادهایی درباره توکنایز کردن دارایی مالی وجود دارد که به‌نوعی دیجیتال کردن سهام در بخش کالایی است. در این خصوص هنوز جمع‌بندی جاصل نشده است. اگر این حوزه راه‌اندازی شود، می‌توان آن را بصورت 24 ساعته داشت. چرا که ساختارها با بازار سنتی کاملا متفاوت است. عجله‌ای برای این کار وجود ندارد.

 دولت از طریق صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت از بازار حمایت کرد. غیر این موارد، حمایت از سرمایه‌گذاری دولت پیگیری می شود. حمایت مستقیم دولت از بازار سرمایه همان دخالت است. در جلسات با مجموعه قوه مجریه همیشه درخواست شده در بازار دخالت نکنند. کمتر شدن دخالت دولت در بازار می‌تواند اوضاع بازار را بهتر کند. دولت به‌عنوان مشتری بازار سرمایه در انتشار اوراق و فروش سهام است. دخالت دولت در بورس هم به‌کمترین میزان رسیده است.  نهادهای مالی قدرتمند و فعالان بازار پرتعداد هستند. بازار سرمایه با اتکا بر همین توان به فعالیت ادامه خواهد داد.

اکنون شرایط بنیادی شرکت‌های بورسی، نهادهای مالی، منابع مالی بازارگردان‌ها قابل مقایسه با سال 99 نیست. نمی‌توان بازار را همیشه از نوسانات مصون داشت به همین دلیل ابزار و صندوق‌هایی ایجاد شد تا افراد بر اساس میزان ریسک‌پذیری در آنها سرمایه‌گذاری کنند. در میان و بلند مدت با توجه به فرآیند دوسویه شدن جریان معاملات شرایط این بازار بهتر خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام